Kun de største containerredere er i plus

Blot Maersk Line og CMA CGM, verdens største og tredjestørste containerrederi, har kunnet levere en positiv bundlinje, mens verdens tiende til syvendestørste rederier gav underskud.
AF RITZAU FINANS

Regnskaberne fra verdens containerrederier er strømmet ind de seneste uger. De viser klart, at stordriftsfordele er afgørende i industrien, hvor kun de allerstørste kan fremvise overskud. Den tendens forventer A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Nykredit Markets, Ricky S. Rasmussen, ikke vil ændre sig.

En sammenstilling foretaget af Ritzau Finans viser, at blandt verdens ti største containerrederier var det kun de største, der gav et plus sidste år. Blot Maersk Line og CMA CGM, verdens største og tredjestørste containerrederi, har kunnet levere en positiv bundlinje, mens verdens tiende til syvendestørste rederier gav underskud. Verdens andetstørste containerrederi, MSC, offentliggør ikke tal.

Frasalg giver CMA CGM overskud på 408 mio USD 

"Det er de store drenges spil i containerindustrien, for de har lavere enhedsomkostninger, større skibe og mere styr på forretningen. Det forventer jeg ikke vil ændre sig hverken i 2014 eller 2015. De store kommer til at give de små baghjul, siger Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans.

Få plusser i posen

Sidste år bød på positive resultater på 1510 mio. dollar hos Maersk Line og på 408 mio. dollar hos CMA CGM. Dermed var det også slut med de sorte tal, når det kommer til verdens 10 største rederier.

Verdens fjerdestørste rederi, Evergreen, omsatte for 4640 mio. dollar i 2013. Det blev vekslet til et marginalt positivt driftsresultat på 13 mio. dollar og et negativt resultat på 50 mio. dollar. Cosco, verdens femtestørste containerrederi, gav containeraktivitererne et tab på driftsniveau på 159 mio. dollar ifølge Alphaliner.

"Det er et spørgsmål om, at jo større skibe du har, jo lavere enhedsomkostninger har du. Så bliver dit break-even niveau lavere og du kan bedre acceptere den priskrig, der findes i markedet, siger Ricky S. Rasmussen.

Foto: Nykredit
Foto: Nykredit

2013 var da også et hårdt år for rederierne, specielt på de tunge ruterne fra Asien til Europa. Ruterne, der er præget af overkapacitet og sløv efterspørgselsvækst, blev af flere omgange ramt af priskrige og meget lave rater.

Store alliancer og færre rederier er fremtiden 

Ifølge Shanghai Shipping Exchange faldt spotraterne fra Asien til Nordeuropa kontinuerligt 14 uger i træk frem til juni, hvor de bundede i 514 dollar per tyvefodscontainer. Allerede i efteråret var den gal igen, hvor spotraterne faldt 10 uge i træk frem til midten af oktober til 661 dollar per tyvefodscontainer.

Det prøvede rederierne over flere omgange at råde bod på via markante prisstigninger. Mens disse ofte slog pænt igennem blev de hurtigt eroderet af konkurrencen i markedet.

"Det kan godt være, at man samlet varsler og gennemfører ratestigninger i markedet. Men for de mindre er det ofte ikke nok til andet, end at gøre dem overskudsgivende i spotratemarkedet et par uger, før de er tilbage i underskudsgivende terræn, siger Ricky Rasmussen fra Nykredit Markets.

Intet er ændret

Han venter samtidig heller ikke, at situationen i markedet, når det kommer til fordelene ved størrelse, vil ændre sig de kommende år. Markedet er fortsat presset af overkapacitet og dermed er lave enhedsomkostninger afgørende for finanserne.

"Jeg tror helt klart, at de store aktører vil give de mindre baghjul igen i 2014, specielt hvis P3-alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM bliver godkendt. Med lavere enhedsomkostninger har store aktører langt bedre muligheder for at konkurrere sig ud af det pres, markedet er under, siger Nykredit Markets analytiker.

På tapetet i 2014 er en myndighedsgodkendelse af P3-Alliancen mellem verdens tre største containerrederier. Den vil mindske enhedsomkostningerne yderligere for markedets største aktører, hvilket igen vil sætte de mindre under pres. Derfor forventer Ricky S. Rasmussen og Nykredit Markets da også, at konsolideringen i sektoren vil fortsætte.

"Jeg tror bestemt, at der kommer mere konsolidering. Ikke nødvendigvis fusioner, som den vi ser mellem Hapag-Lloyd og CSAV, men i form af alliancer, hvor rederierne går sammen. Alliancer er kommet for at blive."

Ud over P3-alliancen findes alliancer CKYHE samt G6, der dækker over operationelle samarbejder blandt mindre rederier.

Alphaliner: Cosco jonglerede sig til overskud 

Kæmpe minus i Kinas næststørste rederi 

Store containerredere chartrer skibe til bundpriser 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også