Store alliancer og færre rederier er fremtiden

Store alliancer, opkøb og fusioner vil præge fremtidens shippingmarked på containerområdet, vurderer ratinginstituttet Fitch.
AF RITZAU FINANS

Store alliancer, opkøb og fusioner vil præge fremtidens shippingmarked på containerområdet.

Det vurderer ratinginstituttet Fitch i en analyse, hvor konsolidering er hovedtemaet.

Dermed vil den såkaldte P3-alliance mellem verdens tre største rederier - Maersk Line, CMA CGM og MSC - formentlig ikke være den sidste af sin slags, spår Fitch.

Analyse: Container-redere i større risiko for konkurs 

Kreditvurderingsinstituttet mener, at netop dannelsen af P3-alliancen, udvidelsen af CKYH-alliancen og den kommende sammensmeltning af Hapag-Lloyd og CSAV vil gøre det noget mere vanskeligt for de mindre rederier at holde sig konkurrencedygtige.

"I vores øjne vil samlingen af rederier i alliancer intensivere konkurrencen og putte yderligere pres på mindre og knap så finansielt stabile selvstændige selskaber," skriver Fitch i analysen.

Samtidig peger ratinginstituttet på, at der trods udsigten til flere og større samarbejder ikke er noget, der tyder på, at problemet med overkapacitet på markedet vil forsvinde, eller at rederierne vil stoppe med at bestille nye skibe og sætte dem i søen.

"Vi venter, at omkostningsbesparelser vil fortsætte med at være nøglen til finansielle præstationer for containershippingselskaber i 2014," skriver Fitch.

Alphaliner: Store alliancer kan forstærke konkurrencen 

P3-alliancen godkendt af USAs søfartsmyndighed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også