ShippingWatch

SeaIntel: CSR-politik er kommet på dagsordenen

De ti største containerrederier har nu alle en CSR-politik. Vigtigt, lyder det fra SeaIntel, der har lavet analysen, men spørgsmålet er, hvor meget det reelt har ændret.

Der er kommet social ansvarlighed på skemaet for de ti største containerredere, der i år alle for første gang siden 2011 har en CSR-politik. Det viser en analyse fra SeaIntel.

Det virker umiddelbart som et fremskridt, skriver SeaIntel, men det kan diskuteres, om det er en ændring.

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati

"Mens man kunne argumentere for, at rederne er blevet mere socialt ansvarlige siden 2011, så finder vi det mere sandsynligt, at rederne tilsammen er lige så ansvarlige, som de var i 2011, men rederne og offentligheden har efterspurgt en eksplicit CSR-politik, som har fået de sidste fem redere til at offentliggøre CSR-rapporter og hjemmesider," lyder det fra SeaIntel.

Det største mål i alle CSR-politikkerne fra de forskellige rederier er et øget fokus på miljøet og at passe på dette. Det kan være ved ballastvandrensning, ved solceller på rederiernes hjemmekontorer eller for eksempel at sørge for kun at bruge brændstof med et lavt indhold af svovl. Med til miiljøpolitikken hører også fra rederierne Maersk Line, CMA CGM, COSCO og MOL, at de skal sørge for et mindre oliespild.

Efter miljø er arbejdsrettigheder for de ansatte den næstmest nævnt værdi for ansvarlighed for rederne. Lige som at sikkerhed for de ansatte ligger højt på listen.

Dernæst er korruption - eller nærmere anti-korruption rigtig højt på listen for rederierne, der alle arbejder for at mindske brugen af bestikkelse mellem rederier og kunder. Til det hører, at mange rederier også kræver, at deres leverandører også sige nej til bestikkelse.

Maersk vil løfte bundlinje med social ansvarlighed

Analytiker: Kritik giver Mærsk ridser i skibslakken

Smedegaard satte fødevarespild på dagsordenen i Davos

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere