Hapag-Lloyd rykker tættere på fusion

Fusionen mellem Hapag-Lloyd og CSAV, som vil skabe verdens fjerdestørste containerrederi, er et skridt nærmere.
AF RITZAU FINANS

Sent tirsdag dansk tid gik ejerne af CSAV's obligationer med på ændrede vilkår, skriver Bloomberg News med henvisning til en pressemeddelelse.

De to rederier gik offentligt ud med planerne om fusionen 22. januar i år, men der mangler stadig en række formelle skridt. Blandt andet holder CSAV fredag en generalforsamling om emnet, hvor der kræves mindst 95 pct. opbakning fra aktionærerne, som også skal godkende en kapitalrejsning på 200 mio. dollar.

Rederierne forventer at kunne spare 300 mio. USD årligt via synergier, og efterfølgende vil ejerkredsene bag rederierne skyde trecifrede millionbeløb i euro ind i ny kapital i løbet af et år, for at gennemføre en ny forretningsplan med besparelser og fornyelse af flåden.

Rederiernes ægteskabsplaner kommer som en konsekvens af den overkapacitet, der præger containerbranchen, og som blandt andet har fået A.P. Møller - Mærsks Maersk Line til at indgå i det såkaldte P3-samarbejde med sine to største konkurrenter, MSC og CMA CGM - hvis myndighederne tillader det.

Ny containeralliance på plads på Asien-Europa 

Hapag-Lloyd er i øjeblikket verdens femtestørste containerrederi med en andel på omkring 4,1 pct. af verdensflåden, mens CSAV er nr. 20 på listen med 1,5 pct. ifølge data fra Alphaliner. Maersk Line er størst med 14,5 pct.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Den tyske-chilenske kombination ville indtage fjerdepladsen med en samlet kapacitet på omkring 1 mio. tyvefodscontainere (teu) og en årlig omsætning på omkring 12 mia. dollar.

Stor containerfusion brolagt med problemer  

Hapag-Lloyd og CSAV enige om fusion

Maersk og Hamburg Süd udfordres i Sydamerika 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også