Maersk Line på vej med miljøregning fra 2015

Maersk Line regner lige nu på omkostningerne for det dyre og svovlfattige brændstof, skibene snart  skal sejle på i Nordeuropa. Men usikkerheden om den pris, kunder kommer til at betale, synes at være stor.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

De skærpede krav til skibenes brændstof fra 1. januar 2015 i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal, hvor svovlindholdet i brændstoffet skal reduceres fra 1,0 procent i dag til 0,1 procent, vil koste Maersk Line et trecifret millionbeløb i USD. Det siger Niels Bruus, Head of Operation i Maersk Line, der i lighed med en lang række andre rederier vil benytte den svovlfattige, men væsentlig dyrere fuel i de kystnære nordeuropæiske områder fra næste år.

Prisen for Marine Gas Oil med kun 0,1 procent svovl forventes at ligge på godt 900 USD per ton svarende til omkring 50 procent mere end det, rederierne betaler for almindeligt brændstof i dag.

Niels Bruus vurderer overfor ShippingWatch, at ca. 5-10 pct. eller mellem 450.000-500.000 ton af rederiets samlede indkøb af brændstof årligt bliver den dyre og svovlsfattige olie, men han understreger, at tallet er behæftet med stor usikkerhed.

Nye svovlkrav på vej i Hongkong  

"Det er runde tal og ikke bekræftet. Det er svært at beregne meromkostningen helt nøjagtig, men vi forventer at skulle benytte omkring 450.000 ton om året eller syv procent af vores totale indkøb. Så der kommer en ekstraregning ud af det," siger Niels Bruus.

Oplysningerne fra Maersk Line om mængderne af det svovlfattige brændstof fra 2015 svarer til omkring 150 mio. USD om året i merudgift til fuel, eller omkring 1 milliard kroner.

Hapag-Lloyds merudgift

Usikkerheden om meromkostningen understreges af, at Hapag-Lloyd som formentlig det eneste større containerrederi indtil nu har varslet selskabets kunder om merudgiften og indført et LSF-gebyr, Low Sulphur Fuel.

I december 2013 vurderede Hapag-Lloyds CEO Michael Behrendt, at rederiet fra 1. januar 2015 forventer en ekstraomkostning på 150-200 mio. euro om året eller op til 270 mio. USD baseret på den nuværende oliepris. Det vil sige markant mere end den udgift, Maersk Line forventer, selv om det danske rederi målt i transportvolumen samlet set er 3-4 gange større end Hapag-Lloyds

Brændstof i miljøzoner bliver 50 procent dyrere  

Niels Bruus vil ikke kommentere udmeldingerne fra Hapag-Lloyd, der ifølge ShippingWatch' oplysninger også undrer sig over, at ingen andre containerrederier synes at have orienteret markedet om den betydelig merudgift, der slår slår fuldt igennem om mindre end 11 måneder. På den amerikanske vestkyst ved Californien er kravet om 0,1 procent svovl allerede trådt i kraft fra 1. januar 2014.

Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

Den 23. december 2013 oplyste Hapag-Lloyd sine kunder om, at rederiet som konsekvens af de skærpede svovlkrav i Californien allerede fra 1. januar 2014 vil revidere den nuværende LSF-afgift til og fra USAs vestkyst og Canadas havne på vestkysten, og at den reviderede afgift gældende allerede fra 1. februar 2014 vil udgøre 45 USD per teu til og fra Nordeuropa, 56 USD per teu til og fra Middelhavet og 51 USD til og fra Latinamerika.

Kontrakter i 2015

"Vi er overrasket over, at så få har meldt ud om konsekvenserne på baggrund af, at sæsonen for kontraktforhandlinger, der vedrører USA, begynder nu. Og eftersom de årlige kontrakter for de store kunder i USA typisk vil løbe fra 1. maj 2014 til 1. maj 2015 rækker disse kontrakter altså et godt stykke ind i 2015, så situationen er ikke, at denne her diskussion handler om noget, der ligger et år forude. Vi taler faktisk kun om få måneder," sagde en kilde i Hapag-Lloyd forleden til ShippingWatch.

Regning på vej

Ifølge Niels Bruus er Maersk lige nu i færd med at "evaluere sagen":

"Vi regner med at melde ud i den nærmeste fremtid."

Altså hvad sådan et tillæg skal udgøre?

"Det er det, det handler om. Og vi vil melde ud til vores kunder, hvordan vi ser det her, og hvad det vil dreje sig om," siger Niels Bruus.

I lighed med andre rederier mener Maersk ikke, at der i dag er et reelt alternativ til den dyrere og svovlfattige fuel.

"Der er reelle alternativer i scrubbere (røgrensere, red.) og LNG, men som landet ligger lige nu, hænger det ikke sammen. Scrubbere på større containerskibe er i øjeblikket svært at se som en retrofit case (opgradering, red.). Men når det er sagt, holder vi nøje øje med begge teknologier og også andre alternativer. Problemet er også, at vi skal være dækket af en vis mængde, når vi handler Low Sulphur Fuel, og der ser vi ikke, at der i øjeblikket er nogle alternativer," siger Niels Bruus.

Mangelfuld kontrol

Maersk har i skarpe formuleringer opfordret myndigheder i de lande, der grænser op til miljøzonerne, at optrappe kontrollen med, at skibe anvender det korrekte brændstof. Netop kontrollen har ifølge oplysninger fra EU-Kommissionen været ekstrem mangelfuld siden 2008, hvor svovlkravet på 1,0 procent har været i kraft.

Maersk efterlyser skærpet kontrol med brændstof 

Containeranalytiker Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysehuset SeaIntel, mener, at den manglende kontrol kan udvikle sig til et kolossalt problem og kan flytte fragt fra f.eks. Hapag-Lloyd og Maersk Line til andre rederier, der ikke har indført gebyrer for low suplhur fuel, fordi risikoen for at blive afsløret for brug af forkert brændstof er yderst begrænset.

"Hvis ikke de EU-lande, der grænser ud til områderne i Nordsøen og Østersøen, i voldsom grad begynder at øge kontrollen vil der være en alt for god en forretning at snyde. Og så vil man få en situation, hvor last flyttes over til rederier, der ikke overholder reglerne. Det er jo stik imod intentionerne med de skærpede svovlkrav," siger Lars Jensen.

Svovlkrav koster Hapag-Lloyd op til 270 mio USD  

Kunder betaler regning for skrappe svovlkrav  

Milliarddyre miljøkrav rammer søfarten 

DFDS: Svovlkrav lukker ruter allerede i 2014 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også