Latinamerikansk vækst presses af ringe infrastruktur

Handlen mellem USA og de latinamerikanske lande vokser hastigt, men i fremtiden vil manglende udvikling af infrastruktur på havnene i syd begrænse udviklingen, mener økonom.

Sidste år voksede den amerikanske vestkyst-import fra Latinamerika med otte pct. og i år forventes den samme handel at vokse med yderligere 13 pct. Der er store potentialer for intra-amerikanske rederier som blandt andet Maersk Sealand, der fra det kommende nye hovedkontor, som sandsynligvis kommer til at ligge i Miami, vil kunne få del i store mængder gods, der for en stor dels vedkommende er koncentreret om varer i frugt-, grøntsags- og vin-afdelingen, forklarer økonom Mario Moreno til Journal of Commerce.

På østkysten går det stadig lidt langsommere, men ifølge prognoser fra analysevirksomheden PIERS vil man efter et kortvarigt fald i importmængderne i starten af året komme til at se tocifrede vækstrater i årets resterende tre kvartaler.

Maersk Line genopliver SeaLand til intra-Amerika 

Samlet steg importmængderne fra syd mod nord med 3,6 pct. i 2013, hvilket var nogenlunde en halvering i forhold til væksten i 2012, og for 2014 regner man med at væksten vil være tilbage i seks pct.

I den modsatte retning forudsiger økonomen, at USA samlede eksport til Latinamerika i år vil holde de seneste års vækstniveau på fire pct.

Mario Moreno mener, at der fremadrettet ligger nogle udfordringer for de rederier, der vil gøre en forretning ud af at fragte de stadigt større mængder gods til og fra Latinamerika. I takt med at skibene bliver større, vil de havne, hvor der er ikke er tilstrækkelig stor dybgang og terminalanlæg, blive forbisejlet, og økonomen frygter, at hele regionen kan blive isoleret en smule, hvis skibe, der sejler på de store ruter mellem Europa, Asien og USA ikke har mulighed for også at tilgå vigtige eksporthavne i Sydamerika. Derudover nævner han også terminalernes ringe effektivitet, når det kommer til håndteringen af de helt store skibe.

Store regionale forskelle i containervæksten i 2013 

Som eksempel på problemerne i havnene fremhæves Hamburg Süds udmelding, om at skibene på sydamerikanske trades over de seneste ti er blevet dobbelt så store, og at man inden for kort tid vil kunne forvente, at skibe på op til 9.000 teu ønsker at kalde de sydamerikanske terminaler.

Hvis ikke der investeres i udvikling af infrastrukturen, kommer de mange afskibere på sigt i en alvorlig klemme. For kan de ikke komme af med deres frugt og landbrugsprodukter i den nærmeste havn, men må i stedet køre godset til havne længere borte, hvor der er mulighed for at sætte containerne ombord på de store containerskibe.

Her er overblikket over det nye SeaLand 

Drewry: Afskibernes valg reduceret dramatisk

DP World: Gigantskibene presser havne i hele verden 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også