Det er mere end noget andet rederi, skriver analysehuset Alphaliner.
”Efter at have reduceret sin flådekapacitet med 1,4 pct. i 2022, fortsatte Mærsk med at sælge skibe eller afsluttet charteraftaler i første halvdel af 2023, hvilket har nedbragt kapaciteten med 2,1 pct.,” lyder det i en analyse.
Mærsk var i mange år verdens nummer et inden for søfragt af containere.
Den ambition blev dog droppet til fordel for at være en logistikkoncern, der kan klare transporten hele vejen fra fabrikken til slutbrugeren.
Mærsk arbejder desuden på at udskifte sine gamle skibe med nye fartøjer, der kan sejle på grønt brændstof, for at nå sit mål om at nå ned på en nettonul-udledning af CO2 i 2040.
Strategiskiftet betyder, at Mærsk blev overhalet af konkurrenten MSC i begyndelsen af 2022, mens verdens nummer tre, franske CMA CGM, efterhånden også kan skimtes i bakspejlet.
Kan dumpe længere ned
Siden august 2020 har det schweizisk-italienske MSC købt mange skibe de seneste år, og rederiet er nu verdens med afstand største.
I første halvdel af 2023 har selskabet, der har den tidligere Mærsk-direktør Søren Toft som topchef, fortsat væksten.
Det privatejede rederi har øget sin kapacitet med ca. 560.000 containere, hvilket er mest af alle de store shippingselskaber.
Bag tallene gemmer sig, at MSC bl.a. har fået leveret ni nye megaskibe med plads til omkring 24.000 containere hver.
Mærsk er det eneste af de fem største rederi, som har skruet ned for størrelsen på sin flåde i det første seks måneder af 2023.
Franske CMA CGM er vokset med 3,2 pct., kinesiske Cosco med 2,1 pct og tyske Hapag-Lloyd med 4,3 pct.
Alphaliner vurderede for nyligt, at Mærsk kan blive forvist til tredjepladsen af franske CMA CGM allerede i 2026.