Mærsk kan blive overhalet af endnu en konkurrent om få år

Den franske konkurrent CMA CGM har kurs mod at vippe Mærsk af pinden som verdens næststørste rederi, skriver analysehus.
CMA CGM er ejet af den fransk-libanesiske Saadé-familie og har hjemme i havnebyen Marseille. Rodolphe Saadé er topchef. Selskabet blev stiftet af hans far, milliardæren Jacques Saadé. | Foto: Ludovic Marin/AP/Ritzau Scanpix
CMA CGM er ejet af den fransk-libanesiske Saadé-familie og har hjemme i havnebyen Marseille. Rodolphe Saadé er topchef. Selskabet blev stiftet af hans far, milliardæren Jacques Saadé. | Foto: Ludovic Marin/AP/Ritzau Scanpix

Mærsk mistede positionen som verdens største rederi i begyndelsen af 2022, men nu kan andenpladsen også være i fare.

Den franske rival CMA CGM har kurs mod at overhale den danske koncern som verdens næststørste rederi om ganske få år, vurderer et analysehus.

Alphaliner har kigget nærmere på de to rederiers bestillinger af skibe og mønstrene i deres indkøb og leje af brugte fartøjer de seneste år.

Konklusionen lyder, at CMA CGM kan vippe Mærsk af pinden som verdens nummer to inden for søfragt af containere allerede i 2026.

CMA CGM har hovedkvarter i havnebyen Marseille og er kontrolleret af milliardærfamilien Saadé, som har tætte forbindelser til den politiske elite i Frankrig og landets præsident, Emmanuel Macron.

Rederiet har i dag en flåde af skibe med plads til knap 3,5 mio. containere (teu), hvilket rækker til en tredjeplads på listen over rederigiganterne.

Mærsk er fortsat noget foran med en kapacitet på ca. 4,1 mio. teu.

Den ubetingede nummer et er det schweizisk-italienske rederi MSC, som er ejet af Aponte-familien og har den tidligere Mærsk-direktør Søren Toft som topchef.

Har bestilt 122 skibe

Når CMA CGM har kurs mod at overhale Mærsk trods danskernes aktuelle forspring, så skyldes det, at franskmændene har lagt store ordrer på nybyggede skibe hos skibsværfterne.

Alphaliner vurderer, at CMA CGM bestilt mindst 122 nye skibe med plads til ca. 1,24 mio. teu. Det er væsentligt mere end Mærsk, som har en ordrebog på 32 skibe med en kapacitet på omkring 400.000 teu, skriver Alphaliner.

Det franske rederi har samtidig været mere fremme i skoen, når det kommer til at leje og købe brugte skibe. Det får analysehuset til at spå, at CMA CGM bliver verdens nummer to i løbet af 2026.

Det hører med til historien, at Mærsk for flere år siden bevidst droppede sin ambition om at være verdens største containerrederi.

Den danske koncern vil fremover fokusere på at være en fuldbyrdet logistikkoncern, som kan klare transporten hele vejen fra fabrikken til slutbrugeren fremfor kun at stå for søfragten.

Rederiet er desuden igang med løbende at udskifte sin flåde af gamle skibe med nybyggede fartøjer, som kan sejle på grønt brændstof som metanol.

”Vores mål er ikke at være nummer et, men at gøre et godt job for vores kunder, levere et godt afkast til vores aktionærer og i øvrigt være en ordentlig virksomhed for de andre interessenter, som har noget med Mærsk at gøre,” sagde daværende topchef Søren Skou i maj 2021.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også