ShippingWatch

Maersk fremlægger flere detaljer om Hamburg Süd

Maersk har på sin kapitalmarkedsdag tirsdag fremlagt hovedtal for milliardopkøbet Hamburg Süds udvikling gennem de sidste fem år.

Foto: Hamburg Süd

For få uger siden blev Hamburg Süds regnskabstal for første gang nogensinde tilgængelige for offentligheden, og tirsdag har Maersk så offentliggjort flere oplysninger om milliardopkøbet.

Det sker på gruppens kapitalmarkedsdag, som finder sted i Operahuset i København. I den præsentation, der kommer til at være af den fremtidige strategi, har Maersk her givet flere detaljer om Hamburg Süd, som ventes at kunne give årlige synergier på mellem 350 og 400 mio. dollars fra 2019.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Hamburg Süd tal.PNG
Kilde: Maersk-præsentation fra kapitalmarkedsdag

Hovedtallene viser en faldende indtjening udtrykt i ebit-margin over en femårig periode. Fra at udgøre 8,3 pct. i 2013 lød den i 2017 på 1,5 pct.

Omsætningen har de sidste fem år og med en enkelt undtagelse i 2016 ligget nogenlunde på omkring 5,4 mia. dollars, som rederiet senest hentede i 2017.

Tallene for det tyske rederi er ifølge Maersk vejledende og er baseret på urevideret revision.

Maersk har samtidig offentliggjort en tidsplan for integrationen af Hamburg Süd for 2018. Det involverer bl.a. en sammenlægning af driftscentre og integration af rutenetværk.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Hamburg Sud tidsplan.PNG

Det tyske opkøb, der blev endeligt afsluttet i slutningen af sidste år, ventes yderligere at komme APM Terminals til gode og øge udnyttelsen af havne rundt i verden.

I rapporten giver Maersk det eksempel, at Hamburg Süds containermængder vil flyttes fra en tredjepart til APM Terminals havn i Lazaro i Mexico.

Købssummen for Hamburg Süd lød på 3,7 mia. euro. Trods Maersks overtagelse beholder det tyske rederi sit navn og hovedkvarter i Hamborg.

Sådan vil Maersk overbevise investorerne

Her er de første regnskabstal fra Hamburg Süd

Maersk Line skal finde formlen til kommerciel vækst

Maersks køb af Hamburg Süd udløser markant turbulens i rater

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Zeamarine forhandler om at overtage Hansa Heavy Lift, Damco-manøvre kan koste job blandt de regionale chefer og store shippinginteresser arbejder på at skubbe globalt svovlforbud. Læs ugens bedste historier på ShippingWatch her.

DFDS har fundet ny innovationschef

Shipping- og logistikselskabet har udpeget Jakob Steffensen som chef for en afdeling for innovation og teknologi, som blandt andet skal forbedre selskabets planer for autonom teknologi.

Noble Charterings chef: Meget muligt med flere skibssalg

Antallet af ejede skibe er igen faldet hos tørlastrederiet Noble Chartering, og på sigt kan flere skibssalg komme på tale, fortæller CEO Michael Nagler til ShippingWatch. Samtidig har selskabet åbnet for et nyt forretningsområde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere