ShippingWatch

Sådan vil Maersk overbevise investorerne

Topledelsen i Maersk leverer i dag tirsdag sit bud på de kommende års strategi for kerneforretningen Transport & Logistics. Det sker over for en bred kreds af investorer og analytikere på en kapitalmarkedsdag. Se strategien her.

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Maersk vil tirsdag morgen offentliggøre hovedindholdet i den strategi, som topledelsen anført af CEO Søren Skou fremlægger for en bred kreds af danske og internationale investorer og analytikere på gruppens kapitalmarkedsdag, der finder sted i Operahuset i København.

Strategien, Shaping the Future, kan læses her.

Her fremgår det, at "omdannelsen" af gruppen vil tage 3-5 år.

Maersks fremtid hviler på de tre kerneforetninger Maersk Line, APM Terminals og logistikselskabet Damco i Transport & Logistics-divisionen efter varslede frasalg af alle de olierelaterede virksomheder.

For topledelsen i Maersk handler årets kapitalmarkedsdag om at overbevise investorer om, at gruppen i fremtiden kan levere en højere indtjening end i dagens trængte containermarked og genrejse interessen for Maersk-aktien i kraft af et højere afkast til aktionærerne.

Hamburg Süd i fokus

Blandt overskrifterne på kapitalmarkedsdagen er opkøbet af Hamburg Süd.

Maersk overtog det tyske containerrederi i december sidste år for en pris på 3,7 mia. euro. Overtagelsen forventes at kunne give årlige besparelser i den samlede containerforretning på mellem 350 og 400 mio. dollars fra 2019.

Også synergier i forbindelse med den tættere integration af containerrederiet Maersk Line og havnevirksomheden APM Terminals, som gruppen hidtil har tilstræbt at holde skarpt adskilt trods fælles ejerskab, kommer i fokus, ligesom den bebudede digitaliseringsstrategi vil veje tungt.

Ødelagte aktionærværdier

Containerrederiernes evindelig kamp om at forøge flåden og have de største skibe koster i sidste ende ejerne, aktionærerne, milliarder af dollars, fordi industrien nærmest kronisk er ramt af overkapacitet.

Sådan lød den hårde konklusion i en rapport forleden fra det internationalt anerkendte konsulentbureau McKinsey, som heller ikke ser nogen bedring i markedet de kommende år.

"Vores beregning viser, at det har ødelagt aktionærværdier for mere end 100 mia. dollars i løbet af de seneste 20 år. Containershipping skaber værdier i verden, men leverer ikke ret meget til investorerne," lød den overordnede konklusion i rapporten:

"Industrien bliver ved med at give et lavt afkast på investeringen, som ødelægger ejernes værdi. Vores beregning viser, at det har ødelagt aktionærværdier for mere end 100 mia. dollars i løbet af de seneste 20 år. Resultaterne var især dårlige mellem 2011 og 2016, da det gennemsnitlige afkast på den investerede kapital i industrien (ROIC) konstant var lavere end den gennemsnitligt vejede kapitalomkostning (WACC)."

Maersk er fremme ved år nul

McKinsey: Containerrederier koster aktionærerne dyrt

Her er overblikket over Maersks regnskab

Søren Skou: Tab af markedsandele fortsætter i 2018

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere