ShippingWatch

Sådan vil Maersk overbevise investorerne

Topledelsen i Maersk leverer i dag tirsdag sit bud på de kommende års strategi for kerneforretningen Transport & Logistics. Det sker over for en bred kreds af investorer og analytikere på en kapitalmarkedsdag. Se strategien her.

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Maersk vil tirsdag morgen offentliggøre hovedindholdet i den strategi, som topledelsen anført af CEO Søren Skou fremlægger for en bred kreds af danske og internationale investorer og analytikere på gruppens kapitalmarkedsdag, der finder sted i Operahuset i København.

Strategien, Shaping the Future, kan læses her.

Her fremgår det, at "omdannelsen" af gruppen vil tage 3-5 år.

Maersks fremtid hviler på de tre kerneforetninger Maersk Line, APM Terminals og logistikselskabet Damco i Transport & Logistics-divisionen efter varslede frasalg af alle de olierelaterede virksomheder.

For topledelsen i Maersk handler årets kapitalmarkedsdag om at overbevise investorer om, at gruppen i fremtiden kan levere en højere indtjening end i dagens trængte containermarked og genrejse interessen for Maersk-aktien i kraft af et højere afkast til aktionærerne.

Hamburg Süd i fokus

Blandt overskrifterne på kapitalmarkedsdagen er opkøbet af Hamburg Süd.

Maersk overtog det tyske containerrederi i december sidste år for en pris på 3,7 mia. euro. Overtagelsen forventes at kunne give årlige besparelser i den samlede containerforretning på mellem 350 og 400 mio. dollars fra 2019.

Også synergier i forbindelse med den tættere integration af containerrederiet Maersk Line og havnevirksomheden APM Terminals, som gruppen hidtil har tilstræbt at holde skarpt adskilt trods fælles ejerskab, kommer i fokus, ligesom den bebudede digitaliseringsstrategi vil veje tungt.

Ødelagte aktionærværdier

Containerrederiernes evindelig kamp om at forøge flåden og have de største skibe koster i sidste ende ejerne, aktionærerne, milliarder af dollars, fordi industrien nærmest kronisk er ramt af overkapacitet.

Sådan lød den hårde konklusion i en rapport forleden fra det internationalt anerkendte konsulentbureau McKinsey, som heller ikke ser nogen bedring i markedet de kommende år.

"Vores beregning viser, at det har ødelagt aktionærværdier for mere end 100 mia. dollars i løbet af de seneste 20 år. Containershipping skaber værdier i verden, men leverer ikke ret meget til investorerne," lød den overordnede konklusion i rapporten:

"Industrien bliver ved med at give et lavt afkast på investeringen, som ødelægger ejernes værdi. Vores beregning viser, at det har ødelagt aktionærværdier for mere end 100 mia. dollars i løbet af de seneste 20 år. Resultaterne var især dårlige mellem 2011 og 2016, da det gennemsnitlige afkast på den investerede kapital i industrien (ROIC) konstant var lavere end den gennemsnitligt vejede kapitalomkostning (WACC)."

Maersk er fremme ved år nul

McKinsey: Containerrederier koster aktionærerne dyrt

Her er overblikket over Maersks regnskab

Søren Skou: Tab af markedsandele fortsætter i 2018

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Zeamarine forhandler om at overtage Hansa Heavy Lift, Damco-manøvre kan koste job blandt de regionale chefer og store shippinginteresser arbejder på at skubbe globalt svovlforbud. Læs ugens bedste historier på ShippingWatch her.

DFDS har fundet ny innovationschef

Shipping- og logistikselskabet har udpeget Jakob Steffensen som chef for en afdeling for innovation og teknologi, som blandt andet skal forbedre selskabets planer for autonom teknologi.

Noble Charterings chef: Meget muligt med flere skibssalg

Antallet af ejede skibe er igen faldet hos tørlastrederiet Noble Chartering, og på sigt kan flere skibssalg komme på tale, fortæller CEO Michael Nagler til ShippingWatch. Samtidig har selskabet åbnet for et nyt forretningsområde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere