Den tyske skibsejer Peter Döhle og græske Costamare har fra 1. februar fusioneret deres charterterforretninger med i alt 220 containerskibe i et nyt selskab under navnet Blue Net Chartering med hovedsæde i Hamborg.
Det skriver flere medier.
Planerne om en fusion af de to skibsejeres aktiviteter, der vurderes at være konsekvensen af konsolideringen blandt containerrederierne og som lejer skibene, blev annonceret sidste år. Men det er først nu, at fusionen realiseres.
Det nye Blue Net Chartering får Niclas Ahrens og Sebastian Diedrich som direktør. Sidstnævnte kommer fra en post som chartering manager i Hamburg Süd, der er fusioneret med Maersk Line, mens Niclas Ahrens har været chef for forretningsudvikling i Peter Döhle.
Kapitalfond: Slutspillet er i gang for shipping i Hamborg
Mens ejerskabet af skibe forbliver uændret skal det nye selskab stå for eksklusive chartermæglingstjenester til skibe, som håndteres af Costamare, Peter Döhle og andre tredjepartskunder. Flåden udgør 220 skibe med hovedvægt på mellemstore og større skibe på op til 14.000 teu.
Store værdier er gået tabt de seneste år i de syv børsnoterede selskaber, der udelukkende ejer containerskibe, som lejes ud til rederierne.
Og problemerne for selskaberne og deres investorer er langt fra ovre, viste en gennemgang af de syv pure play containerskibsejere, der tæller Seaspan, Danaos, Global Ship Lease, Costamare, Diana Containerships, Box Ships Inc. samt det afviklede Rickmers Maritime Trust i Singapore, og hvor kun fem af selskaberne er tilbage.
Ifølge Alphaliner har de syv selskaber i alt nedskrevet 2,7 mia. dollars på deres flåder. I den sammenhæng er Costamares nedskrivninger imidlertid yderst begrænset, oplyser selskabet til ShippingWatch.
Ejere af containerskibe har tabt milliarder
Peter Döhle lander stor finansieringsaftale med kinesere
Skibsejeren Seaspan får ny aktionær og partner
Rickmers Maritime Trust gennemfører salg af første skibe