Ejere af containerskibe har tabt milliarder

Syv børsnoterede ejere af containerskibe har de seneste år nedskrevet flådeværdier for 2,7 mia. dollars. Og problemerne er ifølge Alphaliner langt fra ovre.
Foto: PR-foto/Rickmers Maritime
Foto: PR-foto/Rickmers Maritime

Store værdier er gået tabt de seneste år i de syv børsnoterede selskaber, der udelukkende ejer containerskibe, som lejes ud til rederierne.

Og problemerne for selskaberne og deres investorer er langt fra ovre, viser en gennemgang af de syv pure play containerskibsejere, der tæller Seaspan, Danaos, Global Ship Lease, Costamare, Diana Containerships, Box Ships Inc. samt det afviklede Rickmers Maritime Trust i Singapore, og hvor kun fem af selskaberne er tilbage.

Ifølge Alphaliner har de syv selskaber i alt nedskrevet 2,7 mia. dollars på deres flåder, og tallet vil formentlig stige yderligere i slutningen af året, vurderer analysehuset.

Seaspan taber 184 mio dollars i tredje kvartal 

Den negative udvikling illustreres af, at en investering på 100 dollars tilbage i 2014 kun er 22 dollars værd i dag, hvis man tager gennemsnittet for de syv selskaber og oven i købet tager højde for de udbytter, der er udbetalt i løbet af de sidste fire år.

Kilde: Alphaliner

Værst af det gået for investorerne i Rickmers Maritime Trust, der var børsnoteret i Singapore og blev afviklet i august i år. Selskabet måtte sælge sin flåde af 16 panamax-containerskibe efter en nedskrivning på over 790 mio. dollars på skibene, som blev købt på toppen af markedet i årene 2007-2009.

Det tyske moderselskab, Rickmers Group, er i dag under konkursbeskyttelse.

Blandt de syv selskaber er fem tilbage, og trods en marginal bedring af raterne i chartermarkedet er deres aktier i snit nede med 34 pct. i år. Hårdest ramt er Diana Containerships, hvor aktien er dykket 100 pct. i år trods fire såkaldte aktiesplit og med udsigt til en yderligere nedskrivning i 2017 ifølge Alphaliner.

Seaspan, der med 79 containerskibe er det største selskab i sektoren, forventes også at foretage en stor nedskrivning i indeværende år. Formentlig markant større end nedskrivningen sidste år på 285 mio. dollars.

Rickmers Maritime lukker salg af containerskibe

Seaspan er på jagt efter Gerry Wangs erstatning 

Seaintel: Rickmers Maritime Trust første offer blandt skibsejere 

Skibsejer fortsat ramt af Hanjins kollaps 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også