John Fredriksens kriseramte borerigselskab Seadrill fik kort efter midnat landet en redningsplan, som tilfører selskabet over en mia. dollars i ny kapital og giver selskabet henstand på afdrag på gæld i fem år. Planen gennemføres under de amerikanske Chapter 11 regler.
Det vaklende borerigselskab Seadrill, der kontrolleres af John Fredriksen, har natten til onsdag fremlagt en redningsplan, der tilfører Seadrill 1,06 mia. dollars i ny kapital og udsætter afdrag på gæld på i alt 5,7 mia. dollars i fem år.
Planen har støtte fra 97 pct. af selskabets banker, ca. 40 pct. af obligationsejerne samt en gruppe af investorer anført af den største aktionær, John Fredriksens Hemen Holding.
Planen gennemføres under de amerikanske konkursregler, Chapter 11, som Seadrill har ansøgt om ved en domstol i Texas og som giver selskabet beskyttelse mod kreditorer under restruktureringen.
Ifølge meddelelsen fra Seadrill om kapitaltilførslen på godt en mia. dollars er den fordelt på 860 mio. dollars i aktionærlån og 200 mio. dollars i egenkapital.
Redningsplanen for Seadrill, der på papiret har været truet af en konkurs, og som ville have været en af de største nogensinde i Norge, har været mere end et år undervejs. Med rekapitaliseringen af Seadrill står eksisterende aktionærer til at miste omtrent hele deres investering eller hvad der blot svarer til to procent af selskabet.
Seadrills aktiekurs siden årsskiftet.
Ifølge børsmeddelelsen fra Seadrill sikrer den selskabet arbejdsro de næste fem år.
"Med en forbedret kapitalstruktur vil vi være i en stærk position, når markedet vender," siger Anton Dibowitz, CEO i Seadrill Management.
Det stærkt forgældede Seadrill, der med 60 rigge er blandt verdens største rigselskaber, har været hårdt ramt af olieprisfaldet og afmatningen i den globale olieindustri, og Seadrill har gæld og andre forpligtelser på anslået 12 mia. dollars.
John Fredriksen stiftede med sit selskab Hemen Holding Seadrill tilbage i 2005, og selskabet ekspanderede i flere år gennem køb af rigge, opkøb af selskaber og dermed også en massiv låneoptagelse.
Med olieprisfaldet i 2014 sluttede eventyret med flere års store overskud og udbytter til aktionærerne. Ifølge det norske nyhedsmedie E24 er der i perioden 2008 til 2014 udbetalt et samlet udbytte på 8,1 mia. dollars.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.