Maersk forsøger stadig at sælge jobløse boreskibe

De to store boreskibe, som Maersk Drilling for øjeblikket er ved at få færdigbygget i Korea, har langt fra fyldte ordrebøger, når de ligger klar. Men der ligger ifølge strategichefen stadig muligheder i pipelinen.
AF RITZAU FINANS

Maersk Drillings to største huller i ordrebogen, de to spritnye men kundeløse boreskibe til levering i år, er fortsat ikke fyldt. Men forhandlinger med kunderne fortsætter, fortæller Maersk Drillings strategichef, Michael Harboe-Jørgensen.

"Vi kan ikke sige andet end, at vi er i dialog om beskæftigelse for de her skibe, men vi kan ikke komme det nærmere konkret. Der er flere muligheder i vores pipeline," siger Michael Harboe-Jørgensen til Ritzau Finans torsdag.

Boreskibene er særdesignet til at kunne bore på ekstremt dybt vand - op til på 3.600 meters dybde - og med sit dynamiske positioneringssystem ligge helt stille selv i kraftig blæst og strøm.

Foto: Maersk
Foto: Maersk

Her ligger 3,6 mia kroner

De blev bestilt i foråret 2011 som en del af en pakke på i alt fire, som er ved at blive bygget færdig på Samsung-værftet i Sydkorea. I alt 2,6 mia. dollar investerer Maersk Drilling i boreskibene, og i juni og oktober 2012 kom der kontrakter til de første to fra henholdsvis Exxonmobil og ConocoPhillips/Marathon Oil til opgaver i Den Mexicanske Golf.

Men de sidste to, der leveres med et par måneders mellemrum til sommer, har altså ikke fået kunderne på plads endnu. I efteråret forlød det ellers, at selskabet var meget langt fremme i forløbet.

Drilling-CEO: Belønningen kommer i 2015 

"Vi er slet ikke bekymret for de to. Vi er i meget avancerede forhandlinger med flere olieselskaber om disse skibe, sagde Maersk Drillings topchef," Claus V. Hemmingsen, på Mærsk-koncernens kapitalmarkedsdag i september.

"Men kommer vi ind i foråret næste år (uden kontrakter til boreskibene, red.), kan det godt være, at jeg begynder at blive nervøs, sagde Drillings kommercielle direktør," Martin Fruergaard, i samme omgang til Ritzau Finans.

I en ny rapport torsdag forudser Nordea lidt sværere tider for ultradybtvandssegmentet. Efter to år med relativt faste dagsrater i nærheden af 600.000 dollar vil et større udbud og mindre efterspørgsel fra olieselskaberne betyde lavere rater i de næste to år, spår bankens analytikere. Selskaber med mere moderne skibe, eksempelvis Maersk Drilling, vil være delvis skærmet, men kan nok ikke helt undgå et dyk i raterne i løbet af i år, spår banken.

Foto: Maersk
Foto: Maersk

Drilling-konkurrent udlejer nyt boreskib 

Michael Harboe-Jørgensen giver dog ikke udtryk for bekymring og bekræfter, at det fortsat er målet at sikre skibene boreopgaver ud for Afrikas vestkyst.

"Vi har en rig ud for Angola, og vi vil gerne have flere til området for at bygge en positioner dér. Men Den Mexicanske Golf er også et alternativ, hvis der kommer flere muligheder der, siger Michael Harboe-Jørgensen.

Det ene af de kontraktløse skibe blev navngivet torsdag ved en ceremoni på Samsung-værftet og kendes nu under navnet Maersk Venturer. Det sidste boreskib har ikke fået noget navn endnu.

Maersk Drillings flåde og ordrebog tæller i alt 26 større rigge og boreskibe samt et antal mindre enheder.

Drilling sikrer kort kontrakt til Guardian

Drilling-CEO frygter ikke knæk i norsk offshore

Maersk Drilling bestiller jack-up til 3,6 mia kroner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også