ShippingWatch

Her ligger 3,6 mia kroner

Maersk Viking, der blev navngivet torsdag, koster omtrent det samme som fire nye Triple-E-skibe. Det nye boreskib er en krabat på 228 gange 40 meter, der kan bore på vanddybder ned til 3600 meter.

Maersk Viking blev navnet på Maersk Drillings første nye boreskib. Skibet blev døbt torsdag formiddag lokal tid på Samsung-værftet i Geoje i Sydkorea, hvor champagneflasken blev sendt mod skibets side af den første kunde, olieselskabet Exxonmobil.

Maersk Viking har kostet 650 mio. dollar, eller 3,6 mia. kr., og er en krabat på 228 gange 40 meter, der med sit dynamiske positioneringssystem kan ligge helt stille selv i kraftig blæst og strøm og bore på vanddybder op til 3600 meter.

Skibet sejler til nytår fra Sydkorea til Den Mexicanske Golf, hvor det de næste tre år skal arbejde på Exxonmobils oliefelter - i første omgang på Julia-feltet.

Imens færdiggør Samsung-arbejderne de tre næste og identiske boreskibe, der leveres til Maersk Drilling i løbet af 2014. Det andet skib i rækken skal også til Den Mexicanske Golf for kunderne Conocophillips og Marathon Oil, mens tredje og fjerde endnu mangler færdige kontrakter. Der foregår dog forhandlinger med mindst tre forskellige olieselskaber om skibene, siger Drilling-direktør Claus V. Hemmingsen.

"Vi kan godt risikere, at der ikke sker noget i de næste tre måneder. Men der skulle gerne ske noget i første kvartal af 2014 – når vi kommer derhen, skal vi gerne have nogle kontrakter," sagde Claus V. Hemmingsen onsdag.

Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Maersk
 

(Foto: Maersk)

Ud over at være det første af Maersk Drillings nye boreskibe, udmærker Viking sig også som den første af i alt otte rigge, Maersk-divisionen modtager i sit igangværende nybygningsprogram.

Flåden vokser fra 16 rigge i dag til 24 i 2016, og det skal være med til at fastholde Maersk Drillings førerposition på det norske jack-up-marked og give selskabet bedre fodfæste på dybvandsmarkedet, som ventes at være det rigsegment med størst vækst i de kommende år.

Samtidig skal de nye rigge bidrage til at løfte Maersk Drillings indtjening, så selskabet senest i 2018 tjener 1 mia. dollar hjem til moderselskabet, A.P. Møller – Mærsk. I 2012 var bundlinjen (NOPAT) på 347 mio. dollar, mens første halvår af 2013 gav et overskud på 296 mio. dollar, svarende til 1,7 mia. kr.

RITZAU FINANS

Drilling-CEO frygter ikke knæk i norsk offshore

Drilling-CEO: Belønningen kommer i 2015 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs