En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.02.2013kl. 16.15

Olie Gas Danmark: 16 mia. kr på spil i Nordsøen

Milliarder og tusindvis af arbejdspladser er på spil, hvis regeringen vælger at ændre skattefradraget for olieselskaberne uden for Dansk Undergrunds Consortium (DUC), som det forlyder. Det siger Martin Næsby, direktør for organisationen Olie Gas Danmark, til ShippingWatch.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Det vil koste samfundet dyrt, hvis regeringen ændrer skatteaftalen for olieselskaber, der ikke er med i Dansk Undergrunds Consortim, hvilket flere medier har berettet om. Det siger Martin Næsby, direktør for brancheorganisationen Olie Gas Danmark, til ShippingWatch.

Det er helt konkret muligheden for at trække investeringer fra, der er det ømme spørgsmål.

"Hvis man forringer vilkårene for at investere, vil der ikke blive investeret i samme grad. Hvis ikke der bliver investeret så meget, så vil aktiviteten falde. Dermed vil antallet af arbejdspladser falde - og statens provenu af olieproduktionen vil blive mindre, " siger han.

3000 job på spil

Ifølge organisationen har medlemmerne som Dong Energy, amerikanske Hess og Bayrngas de kommende år planlagt at investere 16 mia. kr. i olieproduktion i Nordsøen. Investeringer som sandsynligvis vil blive væsentlig mindre, såfremt investeringsfradraget bliver nedsat, vurderer Olie Gas Danmark.

"Beregningerne viser, at de investeringer vil give staten et skatteprovenu på 10 milliarder kroner og skabe 3000 nye arbejdspladser årligt. Det er det, der er på spil," siger Martin Næsby.

I morgen fremlægger regeringen sit Nordsøeftersyn, og det er her, at man ifølge flere medier også vil præsentere det nye forslag. DUC-selskaberne, som består af Maersk Oil, Chevron og Shell har siden 2003 afleveret 60 pct. til statskassen, mens de andre olieselskaber har kunnet udvinde olie til en skat på under 30 pct. Den forskel skal nu ændres, erfarede DR forleden.

En ændring, som Olie Gas Danmark opfordrer regeringen til at genoverveje.

"Hvis man vil skabe vækst og arbejdspladser, skal man ikke forringe investeringsvilkårene," siger Martin Næsby.

Er det ikke okay, at olieselskaberne skal bidrage mere til statskassen set i forhold til den økonomiske situation?

"Jo. Men det bedste er, at vi bidrager med vækst og arbejdspladser til det danske samfund," lyder det.

Bjarne Corydon: Vi finder en løsning for Dong

Medie: Dong skal betale dyrt i Nordsøen

Dong Energy: Ikke tilfreds med 2012 

Relaterede artikler:

  • Bjarne Corydon: Vi finder en løsning for Dong

  • Foto: Harald Pettersen/Statoil

    Medie: Dong skal betale dyrt i Nordsøen

  • Dong Energy: Ikke tilfreds med 2012

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: Lars Klemmer/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine

En dispensation fra EU’s sanktioner betyder, at russisk brændstof fortsat vil flyde til Ukraine gennem Bulgarien efter 5. februar. 

For abonnenter

Foto: Toby Melville
Offshore

Shell henter rekordstort overskud i 2022

Olieselskabet har tjent 280 milliarder kroner i 2022 og er begyndt at betale til EU og Storbritannien.

For abonnenter

Johan Sverdrup-oliefeltet i Nordsøen har erstattet en del af den russiske råolie, der ikke længere tilflyder det europæiske marked. | Foto: Carina Johansen/AP/Ritzau Scanpix
Offshore

Særligt ét land har lukket hullet efter Europas stop for russisk olie

Importen af russisk råolie til Europa lå i november og december 80 pct. lavere end før Ruslands invasion af Ukraine, skriver S&P Global Commodity Insights.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge