En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
19.02.2013kl. 06.31

Maersk Drilling fanger konkurrenternes ansatte på sociale medier

Sociale medier er et effektivt middel til at få kvalificerede ansøgninger fra medarbejdere i konkurrerende virksomheder, lyder det fra Maersk Drilling, der skal fordoble medarbejderstaben over få år. Læs hvorfor.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Der er behov for et stort antal medarbejdere hos Maersk Drilling de kommende fire år. Omkring 3.000 nye ansigter skal virksomheden have rekrutteret for at nå målet om at fordoble Maersk Drilling på fire år.

Og til at opnå den vision spiller sociale medier en rolle, fortalte Fredrik Tukk, Senior Branding & Marketing Manager hos Maersk Drilling, i et oplæg om netop de nye medier på Esplanaden mandag.

"Den strategiske udfordring er, at vi skal vokse og fordoble virksomhedens størrelse på fire år. I dag har vi 16 operationelle rigge og syv under konstruktion. Vi har 3.200 medarbejdere i dag, og vi skal finde, tiltrække og rekruttere 3.000 nye medarbejdere på global basis. Det er menneskene, der gør forskellen, og vi skal have det bedste mandskab i verden til at operere vores maskiner. Man kan ikke tage hvem som helst," sagde Fredrik Tukk og understregede en vigtig pointe:

"Vi bliver nødt til at tiltrække erfaren arbejdskraft, og den ligger hos vores konkurrenter."

Sociale medier giver pote

Lidt af en udfordring for selskabet, som måske nok er kendt herhjemme, men er en mindre spiller i den globale boreindustri. For halvandet år siden begyndte Fredrik Tukk at arbejde målrettet med at opbygge en virksomhedsprofil på de sociale medier, og siden juni 2012 har Maersk Drilling været tilstedeværende på Facebook. LinkedIn-kontoen blev lanceret nogle måneder senere. Inden da havde man lavet et større researcharbejde, som viste, at konkurrenterne brugte sociale medier sporadisk, men ingen havde en decideret strategi på området. 

Begge tiltag har efter lanceringen givet pote, fortalte Fredrik Tukk, som har haft en særlig tilgang til strategien:

"Siden vi ikke er så berømte i industrien, så bliver vi nødt til at finde de her folk og gøre os attraktive for at rekruttere dem. Og det gør vi ikke ved at poste jobopslag. Det gør vi ved at fortælle vores historie, hvordan vi adskiller os fra konkurrenterne og hvorfor, man bør vælge os," sagde han.

27 projekter på rigge de næste to år  

Det har man blandt andet gjort ved at uploade historien om virksomhedens boresimulator i Svendborg,  som selskabet i samarbejde med Maersk Training har investeret 10 mio. dollar. Et billede på, at Maersk Drilling investerer i medarbejderne, forklarede Fredrik Tukk. Det er historier om maden på riggene. Om hverdagen. Nuværende medarbejdere uploader billeder fra deres hverdag. Og feedbacken er ifølge Fredrik Tukk ikke til at tage fejl af. En bruger efterspørger flere informationer om, hvordan vedkommende kan komme til at arbejde for Maersk Drilling. Og det er ikke hvilke som helst medarbejdere:

"Mange af dem, der skriver sådan en feedback, har allerede et arbejde hos vores konkurrenter i dag. De siger åbent, at de hellere vil arbejde hos os, er det ikke fantastisk?," lød det fra Tukk mandag på Esplanaden.

Ifølge ham bærer LinkedIn også frugt, og Maersk Drilling har modtaget hundredvis af CV'er fra kvalificerede medarbejdere.

Flere medier skal med

Maersk Drilling arbejder mod flere tiltag på andre sociale medier, der i sidste ende skal hjælpe med at opnå strategien om at vokse. Man kigger både mod Twitter, som et redskab til at komme i kontakt med medarbejdere i Houston, mens Instagram kan være en måde at nå flere kvinder på, fortalte Fredrik Tukk. Vestafrika er ligeledes et indsatsområde, som kræver en større satsning på mobilapps.

"Her har flere mennesker adgang til mobiler og ikke computere, og flere får smartphones, så det er der, vi kan pushe vores beskeder til dem. Så de næste ting bliver at bevæge os mere mod mobilitet, mobilapps og websites," sagde han.

Maersk Drilling har indtil nu brugt omkring 1 mio. kr. på strategien for sociale medier, anslog Fredrik Tukk.

Maersk Drilling med i globalt kapløb om borerigskibe 

Maersk Drilling og BP i nyt samarbejde

Maersk Drilling overvejer næste skridt i patent-sag 

Relaterede artikler:

  • Maersk Drilling med i globalt kapløb om borerigskibe

  • 27 projekter på rigge de næste to år

  • Maersk Drilling og BP i nyt samarbejde

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.

For abonnenter

Foto: Esvagt / Pr
Rederier

Esvagt får amerikansk milliard-kontrakt: "Det er en milepæl"

Offshore- og vindrederiet Esvagt har landet sin første kontrakt i USA. Kontrakten er blandt de absolut største i Esvagts historie.

For abonnenter

Johan Sverdrup-oliefeltet i Nordsøen har erstattet en del af den russiske råolie, der ikke længere tilflyder det europæiske marked. | Foto: Carina Johansen/AP/Ritzau Scanpix
Offshore

Særligt ét land har lukket hullet efter Europas stop for russisk olie

Importen af russisk råolie til Europa lå i november og december 80 pct. lavere end før Ruslands invasion af Ukraine, skriver S&P Global Commodity Insights.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • People and Operations Partner

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge