Maersk Drilling fanger konkurrenternes ansatte på sociale medier

Sociale medier er et effektivt middel til at få kvalificerede ansøgninger fra medarbejdere i konkurrerende virksomheder, lyder det fra Maersk Drilling, der skal fordoble medarbejderstaben over få år. Læs hvorfor.

Der er behov for et stort antal medarbejdere hos Maersk Drilling de kommende fire år. Omkring 3.000 nye ansigter skal virksomheden have rekrutteret for at nå målet om at fordoble Maersk Drilling på fire år.

Og til at opnå den vision spiller sociale medier en rolle, fortalte Fredrik Tukk, Senior Branding & Marketing Manager hos Maersk Drilling, i et oplæg om netop de nye medier på Esplanaden mandag.

"Den strategiske udfordring er, at vi skal vokse og fordoble virksomhedens størrelse på fire år. I dag har vi 16 operationelle rigge og syv under konstruktion. Vi har 3.200 medarbejdere i dag, og vi skal finde, tiltrække og rekruttere 3.000 nye medarbejdere på global basis. Det er menneskene, der gør forskellen, og vi skal have det bedste mandskab i verden til at operere vores maskiner. Man kan ikke tage hvem som helst," sagde Fredrik Tukk og understregede en vigtig pointe:

"Vi bliver nødt til at tiltrække erfaren arbejdskraft, og den ligger hos vores konkurrenter."

Sociale medier giver pote

Lidt af en udfordring for selskabet, som måske nok er kendt herhjemme, men er en mindre spiller i den globale boreindustri. For halvandet år siden begyndte Fredrik Tukk at arbejde målrettet med at opbygge en virksomhedsprofil på de sociale medier, og siden juni 2012 har Maersk Drilling været tilstedeværende på Facebook. LinkedIn-kontoen blev lanceret nogle måneder senere. Inden da havde man lavet et større researcharbejde, som viste, at konkurrenterne brugte sociale medier sporadisk, men ingen havde en decideret strategi på området. 

Begge tiltag har efter lanceringen givet pote, fortalte Fredrik Tukk, som har haft en særlig tilgang til strategien:

"Siden vi ikke er så berømte i industrien, så bliver vi nødt til at finde de her folk og gøre os attraktive for at rekruttere dem. Og det gør vi ikke ved at poste jobopslag. Det gør vi ved at fortælle vores historie, hvordan vi adskiller os fra konkurrenterne og hvorfor, man bør vælge os," sagde han.

27 projekter på rigge de næste to år  

Det har man blandt andet gjort ved at uploade historien om virksomhedens boresimulator i Svendborg,  som selskabet i samarbejde med Maersk Training har investeret 10 mio. dollar. Et billede på, at Maersk Drilling investerer i medarbejderne, forklarede Fredrik Tukk. Det er historier om maden på riggene. Om hverdagen. Nuværende medarbejdere uploader billeder fra deres hverdag. Og feedbacken er ifølge Fredrik Tukk ikke til at tage fejl af. En bruger efterspørger flere informationer om, hvordan vedkommende kan komme til at arbejde for Maersk Drilling. Og det er ikke hvilke som helst medarbejdere:

"Mange af dem, der skriver sådan en feedback, har allerede et arbejde hos vores konkurrenter i dag. De siger åbent, at de hellere vil arbejde hos os, er det ikke fantastisk?," lød det fra Tukk mandag på Esplanaden.

Ifølge ham bærer LinkedIn også frugt, og Maersk Drilling har modtaget hundredvis af CV'er fra kvalificerede medarbejdere.

Flere medier skal med

Maersk Drilling arbejder mod flere tiltag på andre sociale medier, der i sidste ende skal hjælpe med at opnå strategien om at vokse. Man kigger både mod Twitter, som et redskab til at komme i kontakt med medarbejdere i Houston, mens Instagram kan være en måde at nå flere kvinder på, fortalte Fredrik Tukk. Vestafrika er ligeledes et indsatsområde, som kræver en større satsning på mobilapps.

"Her har flere mennesker adgang til mobiler og ikke computere, og flere får smartphones, så det er der, vi kan pushe vores beskeder til dem. Så de næste ting bliver at bevæge os mere mod mobilitet, mobilapps og websites," sagde han.

Maersk Drilling har indtil nu brugt omkring 1 mio. kr. på strategien for sociale medier, anslog Fredrik Tukk.

Maersk Drilling med i globalt kapløb om borerigskibe 

Maersk Drilling og BP i nyt samarbejde

Maersk Drilling overvejer næste skridt i patent-sag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også