ShippingWatch

Ny god boring i Sverdrup-felt

Endnu engang er der lovende tegn fra gigantoliefeltet Johan Sverdrup ud for Norges kyst. Det melder Lundin Petroleum, en af de store ejere i olieopdagelsen, som A.P. Møller - Mærsks datterselskab Maersk Oil også er med i.

Foto: Casper Dalhoff

En ny boring - en såkaldt "sidetrack" fra en tidligere brønd - viste fremragende (excellent) resultater med hensyn til reservoirkvalitet og -tykkelse, skriver Lundin i en meddelelse mandag morgen.

"Resultaterne fra den seneste vurderingsbrønd er positive. Johan Sverdrups reservoirkvalitet var, som i tidligere boringer, fremragende," siger Lundin Petroleums topchef Ashley Heppenstahl i en meddelelse.

Lundin vil nu bore den næste vurderingsbrønd for at undersøge feltets udbredelse i nordvestlig retning.

Lundins topchef: Johan Sverdrup-oliefelt kan overraske

Johan Sverdrup-feltet anslås at være det største i Norge siden 1980'erne, og Maersk Oil og partnerne - der ud over Lundin Petroleum også tæller Statoil - regner med at kunne hive mellem 1,7 og 3,3 milliarder tønder olie op fra offshorefeltet. Det var i hvert fald sidste vurdering fra ejerne. Det estimat vil blive opdateret tæt på årsskiftet 2012/2013, venter partnerne.

Feltet strækker sig over anslået 150 kvadratkilometer og dækker to norske offshore-licenser. Maersk Oil sidder på 20 pct. af den ene licens, PL501, og det er endnu ikke besluttet, hvordan ejerskabsfordelingen af det samlede felt skal være. Ifølge Maersk Oil skal det ske senest i fjerde kvartal af 2014, hvor den endelige feltudviklingsplan skal ligge færdig.

Selv om Johan Sverdrup-feltet blev opdaget i 2010 og sidste år blev opjusteret til sin nuværende pæne størrelse, ventes den første kommercielle olieproduktion først at være i gang i 2018.

RITZAU FINANS

Lundin: Nordsøen gemmer på flere store oliefelter 

Maersk Oil: Vi overgår vores produktionsmål

Maersk Drilling ser flere opgaver i Norge efter nye olie-fund 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs