ShippingWatch

Fra maskinmester til talent for ledelse

Drømmen var at stå til søs, men virkeligheden blev på land, hvor det 40-årige handelstalent Morten Kjærgaard har skabt sig en hurtig karriere i MAN Diesel & Turbo. Læs her, hvorfor han er et talent i shippingbranchen.

Det er svært at få fat på Morten Kjærgaard, der er manager hos MAN Diesel & Turbo med ansvar for salg af reservedele i Skandinavien, Østeuropa, Rusland, Mellemøsten, Tyrkiet og Afrika. Og det er egentlig også svært at få den Viborg-fødte maskinmester til at fortælle, hvordan og hvorfor netop han på seks år har arbejdet sig talentfuldt op til en stor stilling i motorfabrikanten. Han virker som en, der gør ting, en handlingens mand, ikke en, der taler meget om det eller om sig selv.

"Det mest spændende ved mit job er at lede mennesker og få dem til at udvikle sig og at være en del af store ændringsprocesser," siger Morten Kjærgaard til ShippingWatch, der prøver at sætte ord på egne gode sider: 

"Jeg er opmærksom på styrker og svagheder og klar til at arbejde med begge dele. Jeg er resultatorienteret og ambitiøs og tør tage risiko på egne vegne, og jeg kan træffe svære beslutninger. Samtidig har jeg både teknisk og kommerciel forståelse og kan se de vigtige aspekter ved ledelse og salg, som at sætte det rigtige hold."

Udlængsel

Morten Kjærgaard er leder for elleve mand og håber, at lederansvaret kan blive ved med at vokse i takt med opgaverne og ambitionerne. Han har tidligere arbejdet i Rusland og kunne godt forestille sig en udstationering på et tidspunkt, hvor han kunne tage sin familie med. Udlængslen havde han også som yngre, og det var dens skyld, at han søgte ind på maskinmesteruddannelsen i Svendborg.

"Jeg tror, at jeg havde en eller anden romantisk drøm om at komme ud at sejle. Jeg har ikke nogen i familien med den baggrund, men syntes, at livet til søs lød spændende. Men da jeg prøvede det, fandt jeg ud af, at det ikke var lige så romantisk, og at man led et stort afsavn fra familie og venner," siger Morten Kjærgaard og fortsætter:

"Så jeg fandt ret hurtigt ud af, at det var en spændende branche, men at jeg ikke skulle sejle og ikke have olie på fingrene. Derfor valgte jeg den kommercielle vej."

Den vej har betydet arbejde i blandt andet Rusland, Ukraine og de baltiske lande, hvor han lærte at drikke vodka med russerne i forhandlingerne. Tilpasningen har været en stor del af hans taktik. Lige for øjeblikket handler det om at tilpasse hans ansatte til en ændring i organisationen. 

"Vi er i gang med en stor forandringsproces. Her i aftersale forretningen i København er vi teknisk meget tunge, og vi ansætter mange med tekniker- eller ingeniørbaggrund. Det har vi levet højt på i mange år, og fordi vi har den markedsposition, vi har, har vi måske været lidt tilbagelænede. Det er nogle andre krav, vi bliver mødt med nu, så vi er nødt til at udvikle os og ændre vores tilgang for at blive mere kommercielle, simpelthen være kundemindede," siger Morten Kjærgaard.

Ud over hans mange tråde til andre mennesker internt på jobbet, sidder Morten Kjærgaard i styregruppen for netværket MARsters for yngre maritime professionelle.

 

Talentets tre gode råd til unge i den maritime branche:

1. Vær fokuseret. Sæt dig et mål og forfølg det. Revider jævnligt vejene til at komme i mål.

2. Netværk. Opdyrk dit netværk og brug det bevidst til at blive klogere på de muligheder du ikke selv ser.

3. Gør opmærksom på dig selv. Forvent ikke at dine omgivelser kender til dine planer og ambitioner.

 

Læs om flere talenter her:

Talent for lobbyisme

Talent for tørlast 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs