ShippingWatch

Talent for lobbyisme

Det gode argument, de rigtige kontakter og ihærdighed, er de kvalifikationer, der gør lobbyist og chefkonsulent i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper til et af de talenter i den maritime branche, ShippingWatch portrætterer.

Maria Bruun Skipper tænker på særligt to situationer i år, når hun tænker på sit arbejde som lobbyist for Danmarks Rederiforening. For det første på situationen, da EU tidligere i år ændrede mening og udskød forslaget om en regional klimaregulering af skibsfarten. I stedet træder et lovkrav om obligatorisk monitorering og rapportering af CO2-emissionerne. Og for det andet når hun har talt med andre lobbyister fra andre industrier om, at skibsfarten med det nye maritime antikorruptionsnetværk MACN er gået sammen om at tage en fælles udfordring op, som er stærkt politiseret og omdiskuteret. For lobbyisten er begge spændende sager.

”Jeg synes, at søfarten er en fantastisk spændende branche.  Danmark er blandt verdens fem største søfartsnationer og det giver politisk tyngde i internationale fora som EU og FN. Der er så mange gode, politiske sager, som kræver at blive forklaret på den rigtige måde. Det er en interessant udfordring,” siger Maria Bruun Skipper.

Anede intet om skibsfart

Arbejdet med de gode argumenter har hun haft tre år i rederiforeningen. Før da havde den statskundskabsuddannede 34-årige ikke været tættere på den maritime branche end at have et efternavn, der peger derhen af.

”Jeg anede ikke noget om skibsfart, da jeg søgte jobbet, og i begyndelsen var det en meget stejl læringskurve inden for det skibsfartspolitiske. Jeg havde kendskab til politiske tænkemåder og systemer fra min uddannelse og mit tidligere job i Europa-Parlamentet, men jeg fik brug for at styrke min evne til at argumentere godt for min sag. Jeg er dybt afhængig af mine kollegaer, der har den tekniske indsigt på eksempelvis klima- og miljøområdet. Min opgave er så, at kombinere den tekniske indsigt med min viden om og kontakter i det politiske system” siger Maria Bruun Skipper, der også har en mastergrad i europæisk politik og administration fra Europa-Kollegiet i Brugge.

Og det er det, hun kan og er god til. Som den yngste af fire søskende i en politisk orienteret familie har hun lært, at vedholdenhed og det gode argument vinder.

”Jeg kan godt lide at diskutere og argumentere. Og så er jeg nok lidt stædig. Men jeg forsøger altid at lytte og læse modtageren af budskabet. Hvis du er ved at tabe personen, kan du se det på kropssproget. Det handler om ikke at tromle af sted af egen vej, men at være åben og ærlig – og frem for alt velforberedt. Det indebærer, udover de velunderbyggede argumenter, også at man sætter sig grundigt ind i ”modstanderens” ståsted. Lobbyarbejdet består faktisk hovedsageligt af forberedelse af de gode argumenter og kun en mindre del reel kontakt med beslutningstagerne. Især politikere er travle mennesker, og jeg har oplevet, at mødet blev skåret ned til 20 minutter, og så er det bare med at være klar til at servere argumenterne knivskarpt,” siger Maria Bruun Skipper.

Netværk stor betydning

Med sine arbejdsområder som miljø, CSR og sanktioner har hun også svære sager at tage sig af, hvor argumenterne ikke bare skal være gode, men det også handler om det rigtige netværk.

”Jeg bruger meget tid på at udbygge og fastholde mit netværk både i København og Bruxelles, og jeg sætter en ære i at kende folk og have et menneskeligt nærvær, når jeg taler med folk. Samtidig også at være ydmyg og nysgerrig overfor høj faglighed, og høflig og sige tak, når der er nogen, der har hjulpet mig. Et netværk handler om at kunne give, og så får du også noget retur” siger Maria Bruun Skipper, der er i styregruppen for det maritime netværk, MARsters, for yngre erhvervstalenter i den danske maritime branche.

Hun forestiller sig at skulle blive ved med at bruge sit talent til at lobbye for shipping-Danmark.

”Jeg kan godt lide, at det er en magtfuld branche, som er fuld af dygtige og ambitiøse folk. Og jeg kan godt lide at være et sted som rederiforeningen. Jeg kender ikke andre arbejdspladser, hvor folk har været der i så mange år og har oparbejdet så stor specialviden. Det er dybt fascinerende, og så længe jeg udfordres og udvikler mig, så er jeg tilfreds,” siger Maria Bruun Skipper.

 

Talentets tre gode råd til unge i den maritime branche:

• Kend din besøgelsestid i den politiske beslutningsproces.

Vær forberedt! Hvis du bliver spurgt om noget, du ikke lige kan svare på, så aftal, at du vender tilbage med svaret – og gør det så. Kast dig aldrig ud i halve forklaringer.

• Skab dig et godt netværk og husk at pleje det – også når folk rykker videre til andre brancher.

 

Læs om et andet talent:

Talent for tørlast 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs