Talent for tørlast

Egentlig var det planen at blive skolelærer, men det endte med at blive bulklaster og ikke børn, som Mette Stenild Grøn holder styr på i sit job som General Manager og Deputy for bulkoperationer i D/S Norden. Hun er det første talent i shippingbranchen, som ShippingWatch sætter fokus på i nye serie.

Natten før interviewet med ShippingWatch er Mette Stenild Grøn blevet vækket af telefonen. Det er en japansk agent, der klokken meget sent om natten forsøger at få be- eller afkræftet, om Norden har bestilt olie til et skib. Engelskniveauet er lavt, og kommunikationen svær, men efter fire-fem forsøg lykkes det Mette Stenild Grøn at få bekræftet.

Situationen er typisk for hendes job som General Manager og Deputy for bulkoperationer i Norden. Andre kulturer, andre sprog og mange måder at gøre tingene på mødes i en styring af operationer, der bare skal lykkes.

Den styring har Mette Stenild Grøn vist talent for. Derfor er den 34-årige nordjyde på seks år rykket fra at være almindelige Operations Manager i Norden til at være General Manager og Deputy i operationen i Nordens tørlastafdeling.

”Det er et ufatteligt spændende job. Jeg er egentlig ikke gået indtil det med en udtrykt ide om at være ambitiøs og nå så langt, men løbende har jeg fået og taget mere ansvar og initiativ, og jeg er god til det. Jeg kan ikke lade være med at blande mig ment på en positiv måde,” siger Mette Stenild Grøn.

Fingerspidsfornemmelse

At arbejde med tørlast er ikke noget, man kan læse sig til på universitetet, og det handler mere om fingerspidsfornemmelser end om fine teorier, hvilket nu ligger fuldstændig på rygraden hos Mette Stenild Grøn. Hendes job handler om at få agenter, kaptajner, kunder og andre service udbydere til at arbejde sammen.

Den store udfordring er at få forskellige nationaliteter, værdier, tidsforskelle, valutaer, skrevne og uskrevne regler, kulturforskelle til at spille sammen. Og at løse de problemer, der kan opstå, når noget ikke spiller sammen.

Oven i hatten har hun fået en grundlæggende fornemmelse for ændringer i verdensøkonomien.

”Mit job handler om at forstå en masse markedsmekanismer en masse steder fra. Ofte ser vi den økonomiske udviklingstendens, før udviklingen reelt sker. For eksempel stoppede Spanien sin import at materialer til byggeriet fuldstændig nærmest over natten,” siger Mette Stenild Grøn.

Hun kom til Norden i Singapore som Operations Manager i bulkafdelingen i 2006 fra et job hos en konkurrent. Som shippingelev havde hun otte år tidligere søgt ind hos Norden for at få en læreplads, men hun endte i Sønderborg Rederi i stedet.

At hun overhovedet blev shippingelev var en tilfældighed. Som helt ung ville hun være lærer, men sprang fra en måned før skolestart og tog en etårig international HH i stedet. Herfra opstod ideen om en shippinguddannelse. Siden da har hun ikke ændret mening. Hun passer i shipping.

”Jeg er god til at skabe positive relationer og god til at udnytte mit netværk. At arbejde med operationer ligger til, hvem jeg er. Jeg har sans for detaljer og mange bolde i luften. Men det er svært at kalde mig selv for et talent, det er jeg nok lidt for nordjysk til, men jeg er da ikke kommet sovende til mit job,” siger Mette Stenild Grøn.

Hun fortæller, at hun tværtimod er blevet opfordret til at søge eller automatisk er blevet forfremmet til hver eneste position, hun har haft, fordi hun gjort sig positivt bemærket.

Som talent i branchen ønsker hun sig endnu flere udfordringer i fremtiden.

Talentets tre gode råd til unge i den maritime branche:

1. Vær nysgerrig og stil spørgsmål. Vær ikke bange for at ringe til en kaptajn og spørg til den "dims" på hovedmotoren, der er i stykker - man lærer noget hver gang.

2. Netværket er alfa omega. Det kan nogen gange redde weekenden, at man har et visitkort liggende på en agent, der kan hjælpe med et konkret problem. Sørg hele tiden for at udvide dit netværk.

3. At arbejde i shipping branchen er tidskrævende, og man arbejder ofte om aftenen og i weekenden. Det bliver for mange en livsstil. Men man skal huske at have det sjovt.

 

Medie: Norden sælger ud af nye skibe

Rederiet Norden bekymrer analytikerne

Carsten Mortensen: Skrotning lægger bund under tørlast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også