Kæmpehavne hæver miljøbarren - i en uge

Verdens største havneterminal-selskaber vil gennem en række aktiviteter i næste uge have opmærksomhed på miljøudfordringer ved shipping. Det står dog ikke helt klart, hvordan det skal foregå.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

En række af klodens største havneoperatører vil gøre noget ekstra godt for klimaet og lokalmiljøet i en uge ved at skabe opmærksomhed om bæredygtighed.

Blandt aktørerne finder man to af verdens største terminalselskaber, DP World og APM Terminals, som sammen med fire andre operatører og havnemyndigheder hele næste uge vil arbejde sammen med lokalbefolkningen om at genanvende materialer, gøre opmærksom på klimaforandringer og bidrage til samarbejdet med lokalsamfundet i de lande, hvor selskaberne har terminaler.

Det skriver netværket af terminaloperatører i en pressemeddelelse.

Kampagnen, som er lanceret under sloganet #GoGreen, skal vise, hvad terminalerne kan gøre i samlet trop, hvis de i en uge gør en ekstra indsats for miljøet.

"Ved at fortsætte med at fokusere på vores økosystem og ved at bruge innovation, ny teknologi og gennemgå vores handlemønstre, kan branchen skabe et markant bidrag til velværet på vores planet," siger formanden for DP Worlds bestyrelse, Sultan Ahmed Bin Sulayem i pressemeddelelsen.

Hvilke aktiviteter, der egentlig er tale om, står dog endnu ikke klar. For eksempel har Tom Boyd, der er talsmand fra APM Terminals har pt. ikke svar på, hvilke aktiviteter der skal foregå i havnene i næste uge.

"Det kommer i næste uge. Vi har sat et overordnet mål og ladet det være op til havnene selv at finde ud af, hvad de har af muligheder for at gøre en forskel," siger han til ShippingWatch.

Hvorfor skal I kun sætte fokus på bæredygtighed i én uge om året?

"En gang om året er en fokuseret kampage. Vi gør alle meget gennem året. Denne uge viser vi stærk, kollektiv handlekraft og skaber opmærksomhed om klimaet. Hvis vi gør det over længere tid, mister det fokus og opmærksomhed," siger Tom Boyd.

Når så mange aktører ruller initiativet ud, vil det gøre en markant forskel i form af en bæredygtig nettogevinst, mener han. Han fortæller yderligere, at man vil måle på indsatsen og se, hvilke konkrete resultater, der er kommet ud af #GoGreen-kampagnen.

Energiselskaber anklages for greenwash 

EU giver endelig blåstempling af CO2-krav til shipping  

Maersk Line vil spare 60 procent på brændstof inden 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også