Rederne kritiserer EU for manglende havneambitioner
For tredje gang forsøger EU-Kommissionen at komme videre med forslaget om at liberalisere markedsadgangen i EU's havne. Men det tegner ikke godt, lyder det nu fra de europæiske redere, ECSA, der har fulgt processen tæt og af flere omgange af kritiseret håndteringen.
Ifølge organisationen har Ministerrådet nu godkendt en tekst til forslaget, der underbygger medlemsstaternes "manglende ambitioner i forhold til deres egne havne", som det lyder fra ECSA.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
I september advarede ECSA om, at landene var i færd med at udvande indholdet af forslaget, der i første omgang sigtede mod at afregulere de europæiske havne og øge markedsadgangen inden for fragthåndtering og andre services samt skabe mere økonomisk gennemsigtighed. Siden da har EU's Ministerråd taget et kig på teksten og har nu godkendt udelukkelsen af godshåndtering og passagerervices og er desuden ifølge ECSA gået skridtet videre og tilføjet muligheden for at medlemsstaterne kan udelukke lodsning, uden at sikre en ordentlig kontrol og fuld gennemsigtighed med afgifterne.
Det begrænser i den grad omfanget af lovgivningen, mener generalsekretær Patrick Verhoeven:
"Vi håber, at Hr. Fleckenstein (rapporteur, red.) vil være mere ambitiøs end Rådet på dette område og genintroducere noget af det indhold, der er blevet fjernet af medlemsstaterne," siger han i meddelelsen.
"Vi roser Europa-Kommissionens hensigter og anerkender dens bestræbelser på at gøre fremskridt på dette område. Uanset udfaldet af den nuværende lovgivningsmæssige proces, bør kommissionen stadig tilskynde havneudvikling og fremme effektivitet. Fremskridt på mange områder, som eksempelvis fritagelse fra lodscertifikater, er på høje tid, mens principperne om fri markedsadgang og gennemsigtighed ikke er ensartet i alle EU-havne."
al-Qaeda udråber shipping-hubs som mål