CSCL sælger havneaktiviteter fra

I forsøget på at skaffe likviditet sælger kinesiske China Shipping Container Lines ud af deres aktiver i havneterminalen i Lianyungang.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Som  både CMA CGM og Cosco så har det kinesiske rederi China Shipping Container Lines (CSCL) også svært ved at holde økonomien på den rigtige side af nul. For at skaffe likviditet sætter rederiet nu 55 procent af Lianyungang New Oriental International Container til salg, skriver SinoShip. Prisen er sat til omkring 700 mio. kroner.

Udover frasalget af havneterminalen har CSCL også besluttet at frasælge to containerskibe på 1.000 teu i forsøget på at gøre forretningen mere effektiv.

Tidligere på året kom CMA CGM ud af 2. kvartal 2013 med et nettoresultat på 268 mio. USD, hvor langt hovedparten skyldes indtægter fra salg af en stor aktiepost i Terminal Link, selskabets terminalselskab, på i alt 249 mio. USD.

De kinesiske rederikolleger og konkurrenter i Cosco har også problemer, og ligesom CMA CGM, så solgte de tidligere på sommeren noget af deres terminalforretning fra.

Hvis ikke Cosco har held med at vende det negative halvårsregnskab til plus ved udgangen af året, vil det få store konsekvenser i Kinas største shippinggruppe. Et underskud for tredje år i træk vil nemlig betyde, at selskabet ryger af børsen i Shanghai. I regnskabsmeddelelsen fra Cosco hedder det:

Kinesisk containerreder tabte stort i 1. halvår

Cosco i kamp mod uret for at undgå børsexit

Terminalsalg redder CMA CGM i 2. kvartal  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også