CSCL sælger havneaktiviteter fra
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711817.ece/ALTERNATES/schema-16_9/GammanTerminal.jpg)
Som både CMA CGM og Cosco så har det kinesiske rederi China Shipping Container Lines (CSCL) også svært ved at holde økonomien på den rigtige side af nul. For at skaffe likviditet sætter rederiet nu 55 procent af Lianyungang New Oriental International Container til salg, skriver SinoShip. Prisen er sat til omkring 700 mio. kroner.
Udover frasalget af havneterminalen har CSCL også besluttet at frasælge to containerskibe på 1.000 teu i forsøget på at gøre forretningen mere effektiv.
Tidligere på året kom CMA CGM ud af 2. kvartal 2013 med et nettoresultat på 268 mio. USD, hvor langt hovedparten skyldes indtægter fra salg af en stor aktiepost i Terminal Link, selskabets terminalselskab, på i alt 249 mio. USD.
De kinesiske rederikolleger og konkurrenter i Cosco har også problemer, og ligesom CMA CGM, så solgte de tidligere på sommeren noget af deres terminalforretning fra.
Hvis ikke Cosco har held med at vende det negative halvårsregnskab til plus ved udgangen af året, vil det få store konsekvenser i Kinas største shippinggruppe. Et underskud for tredje år i træk vil nemlig betyde, at selskabet ryger af børsen i Shanghai. I regnskabsmeddelelsen fra Cosco hedder det:
Kinesisk containerreder tabte stort i 1. halvår
Relaterede artikler
Terminalsalg redder CMA CGM i 2. kvartal
For abonnenter