Svagt bilsalg rammer Gøteborgs ro-ro-trafik

Stignende import af råolie fra Nordsøen sikrede havnen i Gøteborg et nogenlunde 1. kvartal, men ro-ro-trafikken og antallet af containere faldt.
Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg

En tilbagegang i ro-ro-trafikken og færre afskibede containere prægede årets første kvartal for havnen i Gøteborg, der til gengæld kan glæde sig over en stigende import af råolie fra Nordsøen på i alt 5,5 mio. ton.

"Stigningen i råolieimporten skyldes først og fremmest raffinaderierne tæt ved havnen, som har taget store mængder råolie ind fra Nordsøen, en stigning på fem procent,  ligesom vi har set en stigende eksport af diesel," siger adm. direktør Magnus Kårestedt, Gøteborg Havn, i en pressemeddelelse.

Stor investering skal booste Gøteborg Havn 

Den samlede mængde gods, som blev importeret og eksporteret udgjorde i alt 10,4 mio. ton, hvilket er prævis amme niveau som samme periode sidste år.

Antallet af containere faldt to procent sammenlignet med de første tre måneder i 2012. Forklaringen er ikke den almindelige afmatning i økonomien, men den omstændighed, at bananbåden ophørte med at anløbe havnen.

DFDS: Älvsborg skal være Europas førende terminal 

"Ser vi bort fra dette, ligger første kvartal i år stort set på niveau med sidste år," siger Magnus Kårestedt.

Samlet set håndterede havnen 229.000 teu i årets første tre måneder, mens ro-ro-trafikken faldt med fem procent på grund af mindre salg af nye udenlandske biler i Sverige og en mindre eksport.

Triple-E kommer til Gøteborg til august 

Gøteborg langt fra at udnytte sit russiske potentiale

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også