APM Terminals udpeges som vinder i slag om havneopkøb

Det kan blive en rigtig god forretning for APM Terminals, at priserne på terminaler er dykket i de seneste år. Flere konsolideringer er på vej, og APMT står som del af et konglomerat som en virkelig stærk finansiel spiller, siger Ricky Steen Rasmussen, senioranalytiker i Nykredit Markets.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Det prisfald, som terminaler verden over har oplevet i løbet af de seneste fire-fems års finasielle nedtur, kommer de store spillere på terminalmarkedet til gode. APM Terminals vil især kunne høste af nedturen, vurderer senioranalytiker Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit Markets.

"Der er ikke nogen tvivl om, at vi nu ser et rigtig lukrativt marked. Spillere som APMT og DP har pengene, og nedturen er til gavn for de store industrielle aktører. Kapitalfondene har efterhånden trukket sig noget ud af markedet, men de industrielle spillere er tilbage og står stærkt. Vi kommer til at se flere opkøb og konsolideringer i fremtiden," siger han til ShippingWatch.

Han fremhæver, at især APMT med hele A.P. Møller-Mærsk koncernen i ryggen vil være oplagte vindere i spillet om verdens terminaler.

"Der er kæmpe synergier mellem Line og Terminals hos A.P. Møller-Mærsk. Når Line sejler til de terminaler, APMT ejer, vil de komme ind på samme vilkår, men det er alt andet lige samtidig sådan, at pengene bliver i koncernen. Samtidig er koncernen stærk, de er ikke nødt til at gå i banken for at låne penge. De kan udstede kreditobligationer til en rekordlav rente, som kan skaffe dem kapital til havneinvesteringerne. Forretningsmodellen hænger enormt godt sammen for et konglomerat i det marked, vi ser nu," siger Ricky Steen Rasmussen.

Også DP og de andre større aktører i branchen vil have muligheder i det nuværende marked, og det er primært de store spillere, som kunderne føler sig trygge ved.

"Man ved, at der er en koncern bagved, og man ved, at det er en pålidelig operatør, som er der," siger Ricky Steen Rasmussen.

Han tror, at APMT vil være klar til at investere i terminaler i flere regioner, hvis de kommer til salg til den rigtige pris, selvom terminaloperatørens primære fokus er på vækstlande.

"Fremadrettet er især Afrika et rigtigt spændende område og selvfølgelig Asien. Sydamerika vil også blive det. Desuden tror jeg, at lande som Rusland vil være et sted, hvor vi vil se APMT agerer mere. Det er stadigvæk et vækstland," siger Ricky Steen Rasmussen.

APMT: Vi har erfaringen

I APMT vil vice president for kommunikation og branding Erik Eisenberg ikke fremhæve styrkerne hos APMT i form af konkurrencefordele ved at være en del af en stor, global operatør. Det handler om noget andet.

"Vi er en uafhængig havneoperatør, der behandler alle kunder ens. Det, der har betydning, er hvordan dine evner er til at drive terminaler. Det kræver menneskelig indsigt, og det kræver driftsmæssig forståelse og at kunne levere den rigtige service også til kundernes kunder. Når det er sagt, så kan man nok godt tillade sig at sige, at vi har en fordel i og med, vi har mange, mange års erfaring og ekspertise inden for terminaldrift," siger Erik Eisenberg til ShippingWatch.

Han fremhæver desuden, at man skal passe på med at se terminalmarkedet som et boligmarked, der følger den samme logik som hussalg.

"Udviklingen og driften af en terminal handler om meget mere end køb og salg, og det er det, som de mange fonde og banker, der gik ind i markedet, da der var optur, har fundet ud af nu. På én måde minder terminalmarkedet dog om hussalget. Det er, når det kommer til beliggenhed. Det er altafgørende," siger Erik Eisenberg.

Prisen på havneterminaler er raslet ned siden 2008 

DP World havde volumenvækst på 3,7 pct. i 2012 

Drastisk fald i trafik hos APMT i Indien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår