ShippingWatch

Hamborg Havn taber asiatisk containeromsætning

Havnen i Hamborg har i årets første tre kvartaler set et fald i gennemløb af containere. Især handlen med Asien er sløvet af, viser regnskabet for Hamborg Havn.

Foto: Hanjin

98,1 mio. ton varer har været gennem Hamborg Havn i årets første ni måneder. Det er et fald på 0,8 pct. i forhold til året før. Antallet af containere, der passerede gennem havnen, lå i samme periode på 6,7 mio. teu, hvilket er et fald på 0,6 pct. Til gengæld viste havnen stigninger for bulk last og general cargo. Det oplyser havnen i sit regnskab for tredje kvartal.

"Selvom havnen i Hamborg havde en tilbagegang  i gennemløb på 8,3 % i asiatisk containerhandel på 3,6 millioner TEU, viste containergennemløbet i alle andre områder sig at være i vækst. Nedturen i handlen med Asien er primært forårsaget af et problematisk økonomisk miljø i Europa og Kinas aftagende udenrigshandel, der svækkede containergennemløb på handlen fra Kina (inkl. Hong Kong) til 2,0 mio TEU - en nedgang på 11,6 procent," skriver Hamborg Havn.

Medie: Svag udvikling i europæiske havnes containerhåndtering 

Hamborg Havn ser stort udviklingspotentiale i havnen - ikke mindst fordi havnen som Europas største og med øget kapacitet er klar til at modtage kæmpeskibe fra hele verden. Tallene viser, at Hamborg Havn i 2007 tog imod 597 ULV'ere (Ultra Large Vessels), og at det tal i 2011 var steget til 894. Derfor satser havnen på en øget udvidelse af sejlrenden.

"For rederier med skibe, der anløber Hamborg og for andre kunder i industrien, som arbejder med logistik og handel i hele verden, vil hurtig gennemførelse af den planlagte uddybning af sejlrenden udgøre en markant forbedring, der sikrer adgang til havnen ad søvejen. Langvarige retssager ved interessegrupper, kan ikke føre til en stilstand i den videre infrastrukturudvikling af vej-, jernbane og indre vandveje, der er så presserende et behov for vores nationale økonomi og vores europæiske naboer. Størstedelen af tysk eksport og import håndteres via Hamborg og andre tyske havne, som udgør en meget vigtig lokationsfordel for tysk udenrigshandel og alle de involverede arbejdspladser," siger Claudia Roller, der er adm. direktør for Hamborg Havns Marketing.

Mærsk-chef: Aarhus Havn kan konkurrere med Hamborg 

Havne udvider jernbanenet forud for gigantskibe

Mængden af containere gennem Rotterdam falder 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs