Kinesiske Cosco lurer på opkøb af havne

Det kinesiske rederi Cosco, der i slutningen af 2017 købte konkurrenten Orient Overseas Container Line (OOCL), er sulten på flere opkøb inden for særligt havne og terminaler.
Foto: /ritzau/AP
Foto: /ritzau/AP
AF RITZAU FINANS

Kinesiske Cosco, der i slutningen af 2017 købte konkurrenten Orient Overseas Container Line (OOCL), er sulten på flere opkøb inden for særligt havne og terminaler.

Det skriver Bloomberg News.

"I fremtiden vil vi både overveje aktieinvesteringer og opkøb af havne- og terminalaktiviteter. Specielt i Europa, Asien og Mellemøsten og nogle vækstmarkeder, hvor vi udvider," siger bestyrelsesformand Xu Lirong til Bloomberg News.

Cosco har betalt 6,3 mia. dollar for OOCL, men har sideløbende købt havne i blandt andet Holland, Spanien og Abu Dhabi i Mellemøsten, og det kinesiske selskab ser konsolideringen i branchen fortsætte.

"Konsolideringen er ikke kun begrænset til container, men også tørlast, tankrederier og selv specialiseret shipping," siger Xu Lirong ifølge Bloomberg News.

Ifølge analysehuset Alphaliner vil Cosco kæmpe med franske CMA CGM om at være verdens tredjestørste rederi, når opkøbet af OOCL falder endelig på plads.

Maersk Line ligger øverste med en markedsandel på små 20 pct., mens schweiziske MSC sidder på omkring 15 pct. af markedet.

Maersk og MSC kan blive overhalet inden for få år 

Kinesiske investorer ejer 10 pct. af Europas havne 

Cosco Shipping har nu fuld kontrol med belgisk nøglehavn 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også