ShippingWatch

Kinesiske investorer ejer 10 pct. af Europas havne

De store statslige kinesiske selskaber har i de seneste ti år købt mere op i de europæiske havne og ejer nu kapacitet svarende til 10 pct. af al europæisk containerkapacitet. Det viser en opgørelse fra OECD.

Foto: Port of Rotterdam

De europæiske havne er i stigende grad blevet kinesiske.

I hvert fald ejer kinesiske investorer i form af primært store, statsejede kinesiske selskaber 10 pct. af den samlede europæiske havnevolumen for containersegmentet. Det betyder, at mere end 10 mio. teu i Europa årligt bliver håndteret i terminaler med kinesiske ejere, mens det for bare ti år siden var langt under to mio. teu.

Det kinesiske indtog i de europæiske havne fremgår af en opgørelse fra OECD lavet på baggrund af data fra Drewry, som OECD har sendt til ShippingWatch.

I alt er kinesiske investorer repræsenteret i 13 europæiske havne.

De massive investeringer i europæisk infrastruktur er et led i det kinesiske kæmpesatsning fra regeringens side om at skabe en bedre forbindelse mellem Europa og Kina under "One Belt, One Road"-mottoet.

Cosco skyder 620 mio. dollars i græsk storhavn 

Nu vil Kina føre Silkevejen nord om Rusland 

Cosco Shipping har nu fuld kontrol med belgisk nøglehavn 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs