Redernes kvote-udgifter stiger stort på krise-omvej

Ruten via Kap det Gode Håb har angiveligt tredoblet bunkerforbruget på grund af den længere afstand og en stigning i sejlhastigheden.
Krisen kan komme til at tredoble omkostningerne for rederierne i 2024, da EU’s ETS-ordning, som er CO2-kvoter, der skal motivere rederierne til at udlede færre drivhusgasser, trådte i kraft 1. januar i år. | Foto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters/Ritzau Scanpix
Krisen kan komme til at tredoble omkostningerne for rederierne i 2024, da EU’s ETS-ordning, som er CO2-kvoter, der skal motivere rederierne til at udlede færre drivhusgasser, trådte i kraft 1. januar i år. | Foto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters/Ritzau Scanpix

Det kommer ikke som en overraskelse for nogen, at krisen i Det Røde Hav kommer til at koste både rederier og kunder i kroner og ører.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu