Professor undrer sig over at DSV blev overrumplet af reaktion på saudisk projekt
DSVs nye milliardinvestering i Saudi-Arabien er risikabel og sætter logistikkoncernens omdømme på spil.
Det vurderer to professorer i virksomhedskommunikation og omdømme over for Berlingske.
”Det bliver tydeligere og tydeligere for ledelserne i diverse virksomheder i Danmark, at hver gang man går ud og investerer i noget, der har en relation til udlandet, skal man være ekstra omhyggelig med at tjekke efter. Det viser sig igen og igen, at man ikke har forestillet sig, at det kan ske. Så bliver man taget med bukserne nede,” siger Finn Frandsen, professor i virksomhedskommunikation og krisekommunikation ved Aarhus Universitet.
Som omtalt i ShippingWatch har DSV i Saudi-Arabien indgået en milliardkontrakt med et statsligt selskab bag den nye ørkenby Neom, der i foråret blev kritiseret af FN for at overtræde menneskerettighederne.
Investeringen har rejst en byge af spørgsmål fra bekymrede investorer og aktionærer i DSV. Det fik DSV til i sidste uge at hasteindkalde aktieanalytikere og 100 investorer til et møde for at forklare, hvordan koncernen har rustet sig økonomisk og politisk i projektet.
DSV vil investere 2,45 mia. dollar fra 2025 i et partnerskab med det statslige selskab bag Neom, hvor den danske logistikkoncern i otte år skal stå for al logistik fra og til den nye by, som ventes at stå færdig omkring 2030.
DSV kommer til at eje 49 pct. af joint-venturet med den saudiske stat, der sidder på resten.
DSV afviser over for Berlingske, at selskabet har undervurderet, at virksomhedens samfundsansvar er vigtigt, eller at der er risici ved aftalen. Det er markedets reaktion, der har overrasket selskabet.