Logistikkæmpe trak sig fra DSV's saudiske aftale

I foråret var den schweiziske koncern med i kampen om den aftale, der landede på DSV’s bord i sidste uge.
I stedet for et direkte samarbejde med Neom har Kuehne+Nagel valgt at fokusere på leverandørerne til Neom-projektet. | Foto: Kuehne Nagel
I stedet for et direkte samarbejde med Neom har Kuehne+Nagel valgt at fokusere på leverandørerne til Neom-projektet. | Foto: Kuehne Nagel

Verdens største logistikkoncern, Kuehne+Nagel, var med i opløbet om danske DSV’s nye milliardpartnerskab med saudiske Neom. 

I sidste ende trak Kuehne+Nagel sig dog fra feltet af bejlere til opgaven, fordi den ikke passede ind i selskabets strategi om at reducere mængden af kapital, der investeres i aktiver.

”Vi var i dialog med Neom-organisationen for et par måneder siden, men vi har besluttede ikke at gå videre, fordi det er starten på vores forretningsmodel 3PL Asset Light,” fortalte Stefan Paul, adm. direktør i Kuehne+Nagel, da han fremlagde logistikkoncernens regnskab for tredje kvartal i 2023 tilbage i starten af oktober. 

De økonomiske gevinster ved det nye samarbejde, som DSV har fået, er dog uomtvistelige. Ifølge en analyse fra Sydbank vil danskernes nye milliardaftale fylde mere end selskabets mindste to divisioner. 

DSV vil investere 2,45 mia. dollar fra 2025 i et partnerskab med selskabet bag Neom, hvor den danske logistikkoncern i otte år skal stå for al logistik fra og til den nye by, som ventes at stå færdig omkring 2030.

DSV kommer til at eje 49 pct. af joint-venturet med den saudiske stat, der sidder på resten.

Indkaldte til investormøde

Den danske speditør har dog fået massiv kritik fra investorer, pensionskasser og professorer, da Neom i foråret blev kritiseret af FN for at overtråde menneskerettighederne. 

Det fik DSV til i mandags at indkalde til et ekstraordinært analytikermøde for at forklare, hvordan koncernen har rustet sig økonomisk og politisk i projektet. 

Samtidig pointerede DSV på mødet, at selskabet har sikret sig, at de kan opsige samarbejdet med økonomisk profit.

”DSV har lavet en gensidig aftale med Neom om, at de har garanti på at kunne få et afkast på de aktiver, DSV har investeret i projektet,” sagde Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker ved Sydbank, som deltog på mødet, til ShippingWatch.

Skal levere vindmøller til Neom

I stedet for et direkte samarbejde med Neom har Kuehne+Nagel valgt at fokusere på leverandørerne til Neom-projektet, fortalte Stefan Paul tilbage i oktober. 

I august meddelte Kuehne+Nagel, at selskabet har sikret sig en kontrakt med vindmølleleverandøren Envision Energy om at transportere 190 vindmøllegeneratorer og 67 tårnsæt til Saudi-Arabiens nye Neom-projekt. 

ShippingWatch har forsøgt at få en kommentar fra Kuehne-Nagel om, hvorvidt den schweiziske koncern trak sig fra budrunden, efter FN i foråret rettede hård kritik mod saudiernes brud på menneskerettighederne i forbindelse med Neom-projektet. 

Kuehne+Nagel har dog ikke nogen kommentar. 

På investorkaldet fortalte Stefan Paul, at der kommer til at være stor efterspørgsel på logistikløsninger i den saudiske region fremadrettet. 

Især på såkaldte turnkey-projekter, altså færdige logistiske løsninger, vil der være masser af arbejde for logistikselskaberne de kommende år. 

”Der kommer mere i løbet af de næste par år, men jeg er nødt til at gentage, at vi dybest set fokuserer på leverandørsiden og ikke på Neom-organisationen som sådan,” fortalte Stefan Paul.

Neom-projektet forventes at være færdigt i starten af 2040.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også