Europas narkokrig kan brede sig fra nøglehavne

De belgiske myndigheder vil skrue stort op for scanningen af containere, men den slags tiltag kan presse narkokriminaliteten væk fra storhavnene og videre ud i Europa, skriver Børsen.
Spansk politi fremviser en stor afskibing kokain, der blev fundet i containere i storhavnen Algeciras. | Foto: Nono Rico/AP/Ritzau Scanpix
Spansk politi fremviser en stor afskibing kokain, der blev fundet i containere i storhavnen Algeciras. | Foto: Nono Rico/AP/Ritzau Scanpix

Smuglingen af narko til Europa er lige nu koncentreret omkring storhavne som Rotterdam, Hamborg, Algeciras og Antwerpen, hvor belgisk politi i sidstnævnte sidste år fandt næsten 110 to kokain alene.

Belgiens toldmyndigheder har ambitioner om at bruge kunstig intelligens til at skanne samtlige containere, der kommer ind i havnene fra højrisikoområder som Latinamerika, mod blot fem pct. i dag, fortæller landets toldchef Kristian Vanderwaeren til Børsen.

Det vil sandsynligvis reducere mængden af hårde stoffer, der kommer ind i Europa gennem regionens nøglehavne, men indsatsen skaber samtidig nye problemer.

”Vi kan komme til at se, at hvis vi presser for hårdt på, f.eks. i Antwerpen og Rotterdam, så rykker det bare andre steder hen. Vi kan måske smide problemet ud af vores havne eller i hvert fald reducere det – men det giver jo ingen mening, hvis det så rykker til Tyskland eller Danmark,” siger toldchefen til avisen.

Der er især kommet fokus på havnenes – og i forlængelse deraf, containerrederiernes – rolle i indsmuglingen af narkotika til Europa. 

Kriminelle organisationer har i flere tilfælde infiltreret de største containerhavne og får dermed adgang til containerne inden myndighederne. I Danmark er det kommet frem, at rockerbander har infiltreret landets største containerhavn, Aarhus.

Udviklingen har senest fået EU-Kommissionen til at komme med et udspil, der lægger op til øget samarbejde mellem havnemyndigheder på tværs af Europa med fokus på overvågning, baggrundstjek af ansatte og udveksling af information på tværs af landegrænser.

”Kriminelle bruger en række forskellige metoder til at transportere stoffer via skibscontainere. Disse metoder omfatter skift til containere, der kontrolleres sjældnere, brug af stjålne containerreferencekoder (PIN-svindel), kloning af containerregistreringsnumre og brug af udtrækningsteams, der venter på passende øjeblikke til at hente en forsendelse,” skriver EU-Kommissionen i sit roadmap, der blev præsenteret tidligere i oktober.

”Helt afgørende, så afhænger disse metoder af korruption for at lykkes, da kriminelle netværk bruger havneinsidere til at organisere transporten af containere med narkotika og ulovlige varer ind i EU.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også