Tankskibe fyldt med russisk olie splitter leverandører i Skagen

Bunker One og Stena Oil nægter at levere brændstof til skibe, som sejler med russisk olie. To selskaber holder fast. Dilemmaet har skabt et todelt marked.
Det danske farvand ud for Skagen er et knudepunkt for handelsskibe, der sejler i Østersøen. Det gælder også de mange tankskibe, som fortsat sejler olie ud af Rusland. | Foto: Marius Renner/Ritzau Scanpix
Det danske farvand ud for Skagen er et knudepunkt for handelsskibe, der sejler i Østersøen. Det gælder også de mange tankskibe, som fortsat sejler olie ud af Rusland. | Foto: Marius Renner/Ritzau Scanpix

Store tankskibe sejler hver dag olie ud af Rusland via Østersøen, selv om Europa har lukket ned for importen efter invasionen af Ukraine.

Undervejs gør mange af skibene holdt ud for Skagen for at blive tanket op med brændstof, inden de sejler videre til slutkunderne uden for Europa. 

Det er fuldt lovligt at forsyne skibene, som typisk er ejet af græske interesser, så længe lasten handles under prisloftet på russisk olie.

Men hvorvidt det også er en god ide at gøre det, er et betændt spørgsmål, som deler vandene blandt de selskaber, der leverer bunkerolie til handelsskibe ud for spidsen af Danmark.

”Bunker One tager klar afstand til handel eller omgang med russisk olie og skibe, som fragter dette. Tilliden mellem os og vores kunder er afgørende, og der må ikke være tvivl om, at Bunker One står for ordentlighed,” lyder det i et svar fra Peter Zachariassen, som er topchef i den danske leverandør Bunker One.

Peninsula Petroleum er derimod et af de selskaber, som fortsat sejler ud til de store skibe og forsyner dem med tonsvis af brændstof, når de er på vej til eller fra en af de store oliehavne ud til Østersøen i den nordvestlige del af Rusland.

Leverandøren hæfter sig ved, at det aldrig har været meningen med sanktionerne helt at afskære russisk olie fra verdensmarkedet, da det risikerer at sende oliepriserne til vejrs og ramme den globale økonomi. 

”Hvis alle store bunkeraktører stoppede med at levere bunker til tankskibe, som lovligt sejler med russisk olie over hele verden, så ville det være en potentielt uansvarlig handling, som ikke er på linje med den nuværende politik i EU og G7,” lyder det i et svar fra virksomheden, som understreger, at den i øvrigt ikke handler med russiske kunder eller skibe.

To selskaber sidder på handlen

Siden krigen brød ud for lidt over et år siden, er mange shippingselskaber blevet tvunget til tage stilling til konflikten – enten ved at gå længere end sanktionerne eller lade politikerne om at sætte hegnspælene.

Diskussionen har især påvirket tankrederierne, hvoraf flere har selvsanktioneret af praktiske og moralske årsager, mens andre er fortsat med at sejle med russisk olie, så længe det er inden for lovens rammer.

Situationen i farvandet mellem Skagen og Gøteborg, som er en travl trafikåre for transporten af olie fra Rusland, giver et indblik i, hvordan dilemmaet også har ramt leverandørerne af skibsbrændstof.

En gennemgang af AIS-data i området viser, at to selskaber – Peninsula Petroleum og Fast Bunkering – hver uge forsyner talrige tankskibe, som enten er på vej til Rusland, eller netop har været der.

Peninsula Petroleum hører hjemme i Gibraltar, men har også kontor i bl.a. Danmark, mens Fast Bunkering er et lettisk selskab. I forrige uge leverede de tilsammen brændstof til over 20 tankskibe med kurs til og fra Rusland.

ShippingWatch har desuden fundet frem til et enkelt tilfælde den seneste måned, hvor Aalborg-selskabet Nordic Marine Oil har leveret brændstof til et tankskib på vej fra Rusland.

”Vores politik på dette område er relativt enkelt: Vi overholder alle sanktionsregler og love,” skriver selskabets topchef Steen Møller i et kortfattet svar til ShippingWatch.

Omvendt har danske Bunker One og svenske Stena Oil begge besluttet, at de ikke vil have noget som helst at gøre med skibe, der sejler med russisk olie – uanset hvem der ejer dem, eller hvor de kommer fra.

”Stena Oil har nægtet og vil nægte at levere bunker til skibe, som sejler med laster til og fra russiske destinationer, også selv om de bliver drevet af ikke-russiske selskaber, og selvom selskaberne ikke er underlagt nogen sanktioner,” lyder i det svar til ShippingWatch.

Koster op til 80 dollar ekstra

Selvsanktioneringen hos Bunker One og Stena Oil betyder, at de tilbageværende leverandører i Skagen kan tillade sig at tage højere priser, når de sælger brændstof til tankskibe, der sejler med russisk olie.

En kilde på rederisiden fortæller, at der bliver taget en merpris på 30 til 80 dollars per ton, alt efter mængden og typen af brændstof. Et aframax-tankskib får typisk 1.000 til 1.500 tons tung brændstof og 100 til 200 marinegasolie ombord, når det tanker.

Dermed er der blevet skabt et todelt marked ud for Skagen, hvor skibe, der sejler til Rusland, må betale en betydeligt større regning, når de tanker brændstof i dansk farvand, selv om de ikke har brudt nogen regler.

Stena Oil understreger, at selskabets beslutning handler om at tage skarpt afstand fra Ruslands invasion og vise sympati med Ukraine. Selskabet vil samtidig ikke være med til at hjælpe Rusland ved at finansiere krigen gennem eksport af olie.

”Vi har indført en meget stærk kontrol, og vi screener hver eneste forespørgsel, vi modtager, for at gøre alt i vores magt for at undgå at levere bunker til skibe, som er en del af det tvivlsomme marked,” skriver den svenske leverandør til ShippingWatch.

Peninsula Petroleum går efter eget udsagn også længere end sanktionerne mod Rusland på nogle områder. Men selskabet fastholder, at det vil være imod hensigten med sanktionerne at nægte at levere til skibene med russisk olie, ligesom det også er et spørgsmål om sikkerhed.

Rationalet lyder, at hvis ikke etablerede selskaber træder til, så vil små og mindre kompetente spillere melde sig på banen.

”Rusland er blevet stadigt mere afhængig af mindre aktører for at få sin olie ud på nye markeder i Asien, og der er en voksende bekymring for sikkerheden af de ældre tankskibe, der bliver brugt – uden vestlige forsikring og shippingservice – i et fortsat mere uigennemsigtigt marked,” skriver Peninsula Petroleum til ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også