En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.01.2023kl. 12.00

Kun otte containerskibe blev solgt til skrot i 2022: "Vi vil se et efterslæb"

Efter tre år med et stigende antal skibe solgt til ophugning vendte tendensen sidste år. Kun få containerskibe blev pensioneret, og det øger behovet for skrotning af ældre, ”sort” tonnage, vurderer analytiker.
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
af DAG HOLMSTAD

Skibsejere og rederier sendte i 2022 markant færre skibe til skrotning sammenlignet med året før, viser ny opgørelse fra VesselsValue.

Efter tre år i streg med et voksende antal skibsophugninger vendte tendensen sidste år, dokumenterer tallene fra analysehuset og skibsdatabasen.

Blot 348 skibe blev solgt til skibsophugning, og det er et fald på godt 40 pct. i forhold til 2021, da 598 skibe blev ”pensioneret” og skåret op på ophugningsværfter især i Indien og Bangladesh.

Selv skibe, der var på vej til ophugning, blev sendt i drift for at få kapaciteten op

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Heraf var det kun otte containerskibe, der blev solgt til skrotning i 2022, og det er kun en tiendedel af antallet i 2020, da 85 ældre containerskibe blev taget endeligt ud af drift.

Dermed har i særlig grad containerrederierne et voksende efterslæb af ældre og klimamæssigt sorte skibe, der er modne for skrotning, vurderer analytiker over for ShippingWatch.

Fra midten af 2020 og frem til foråret 2022 har containermarkedet været rødglødende med en voldsom stor efterspørgsel, høje fragtrater og rekordindtjening i rederierne. 

Det store boom i containermarkedet skyldtes corona-pandemi, nedlukninger og offentlige økonomiske hjælpepakker, der skulle holde hjulene igang.

Afkøling af containermarked

Siden sidste forår er containermarkedet dog kølnet betydeligt med faldende volumener og spotrater. Det er sket samtidig med, at containerrederierne og skibsejerne de seneste to år har igangsat et kæmpe nybygningsprogram og har skrottet relativt få skibe.

”Gennem 2021 og 2022 blev alt, hvad der kunne flyde, sendt ud på havet. Selv skibe, der var på vej til ophugning, blev sendt i drift for at få kapaciteten op,” siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank til ShippingWatch.

Nu er scenariet fuldstændigt modsat med for mange containerskibe på havene og en forventning om en voksende overkapacitet i år og de næste par år. 

”Vi vil se et efterslæb med skibe, der egentlig skulle være ophugget, men ikke er blevet det. Der vil derfor nok finde en større skrotning af containerskibe sted end normalt de næste par år. Årsagen er også nye krav til skibes bæredygtighed,” tilføjer Sydbanks senioranalytiker.

Nye klimaregler som CII er trådt i kraft ved årsskiftet. CII måler og rangerer skibene efter deres udledning af CO2 og energieffektivitet, og det kan betyde, at ældre, knapt så effektive skibe vil få dårligere ratings og givet blive presset på raterne.

Hvad er LDT?

  • Light Displacement Tonnage (LDT) er defineret som skibets vægt med alt permanent udstyr, men uden last, brændstof, vand, ballast, lagre, passagerer og besætning.
  • Dog inklusive vægten fra permanent ballast og vand, der bruges til at operere maskineri.

”Der er for mange sorte skibe derude, der ikke kan leve op til de nye miljøkrav og forurener for meget. De skal selvfølgelig erstattes med nye, grønnere skibe. Derfor vil en del af de mange nye skibe være erstatninger og ikke øge kapaciteten. Men med den lave efterspørgsel, der er i øjeblikket, er jeg ikke i tvivl om, at der være en overkapacitet i de næste par år,” siger Mikkel Emil Jensen.

Opgørelsen fra Vesselsvalue viser, at der sidste år i alt blev solgt 348 skibe med en samlet tonnage på ca. 2,7 mio. LDT.

Efter at tankrederierne i 2021 skrottede tankskibe på livet løs, fordi 2021 var et indtjeningsmæssigt dårligt år, var billedet et helt andet i 2022. 

Her blev blot 145 tankskbe solgt til ophugning i forhold til 282 tankskibe i 2021, men afspejler formentlig at tankmarkedet har været flyvende med høje rater, indtjening og skibsværdier.

Relaterede artikler:

  • Foto: Isaac Lawrence

    Rederierne træder på bremsen og bestiller halvt så mange nye skibe

    For abonnenter

  • Foto: PR / Port of Rotterdam / Kees Torn

    Markedet for brugte containerskibe blev halveret i 2022

    For abonnenter

  • Skibsophugning i Alang i Indien. Arkivfoto. | Foto: PR / Maersk

    Mens de venter på opturen har tankrederier skruet op for ophugningen af skibe

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. sidste år. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Hamburg | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Læs også

Foto: PR/Esbjerg Havn
Havne

Esbjerg går nye veje for at få plads til flere vindmøller på havnen

Inden for de næste par år kan kapaciteten på Esbjerg Havn være tredoblet trods boom i havvindprojekter. Løsningen er en såkaldt digital tvilling.

For abonnenter

Photo: Danske Rederier - Pr
Miljø & Politik

Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller

En lang række havvindprojekter under den såkaldte åben dør-ordning er sat på pause for at sikre, at EU-regler ikke brydes. En skuffende melding, lyder det fra Danske Rederier.

For abonnenter

Foto: Dsv Panalpina
Logistik

Analytiker forventer fyringer i dansk logistiksektor

Flere amerikanske logistikselskaber har beskåret medarbejderstaben for at tilpasse forretningen til lavere efterspørgsel. Analytiker forventer, at samme træk kan være på vej herhjemme.

For abonnenter

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 09.09
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Watch Job

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge