Kun otte containerskibe blev solgt til skrot i 2022: "Vi vil se et efterslæb"

Efter tre år med et stigende antal skibe solgt til ophugning vendte tendensen sidste år. Kun få containerskibe blev pensioneret, og det øger behovet for skrotning af ældre, ”sort” tonnage, vurderer analytiker.
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

Skibsejere og rederier sendte i 2022 markant færre skibe til skrotning sammenlignet med året før, viser ny opgørelse fra VesselsValue.

Efter tre år i streg med et voksende antal skibsophugninger vendte tendensen sidste år, dokumenterer tallene fra analysehuset og skibsdatabasen.

Blot 348 skibe blev solgt til skibsophugning, og det er et fald på godt 40 pct. i forhold til 2021, da 598 skibe blev ”pensioneret” og skåret op på ophugningsværfter især i Indien og Bangladesh.

Heraf var det kun otte containerskibe, der blev solgt til skrotning i 2022, og det er kun en tiendedel af antallet i 2020, da 85 ældre containerskibe blev taget endeligt ud af drift.

Dermed har i særlig grad containerrederierne et voksende efterslæb af ældre og klimamæssigt sorte skibe, der er modne for skrotning, vurderer analytiker over for ShippingWatch.

Fra midten af 2020 og frem til foråret 2022 har containermarkedet været rødglødende med en voldsom stor efterspørgsel, høje fragtrater og rekordindtjening i rederierne. 

Det store boom i containermarkedet skyldtes corona-pandemi, nedlukninger og offentlige økonomiske hjælpepakker, der skulle holde hjulene igang.

Afkøling af containermarked

Siden sidste forår er containermarkedet dog kølnet betydeligt med faldende volumener og spotrater. Det er sket samtidig med, at containerrederierne og skibsejerne de seneste to år har igangsat et kæmpe nybygningsprogram og har skrottet relativt få skibe.

”Gennem 2021 og 2022 blev alt, hvad der kunne flyde, sendt ud på havet. Selv skibe, der var på vej til ophugning, blev sendt i drift for at få kapaciteten op,” siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank til ShippingWatch.

Nu er scenariet fuldstændigt modsat med for mange containerskibe på havene og en forventning om en voksende overkapacitet i år og de næste par år. 

”Vi vil se et efterslæb med skibe, der egentlig skulle være ophugget, men ikke er blevet det. Der vil derfor nok finde en større skrotning af containerskibe sted end normalt de næste par år. Årsagen er også nye krav til skibes bæredygtighed,” tilføjer Sydbanks senioranalytiker.

Nye klimaregler som CII er trådt i kraft ved årsskiftet. CII måler og rangerer skibene efter deres udledning af CO2 og energieffektivitet, og det kan betyde, at ældre, knapt så effektive skibe vil få dårligere ratings og givet blive presset på raterne.

”Der er for mange sorte skibe derude, der ikke kan leve op til de nye miljøkrav og forurener for meget. De skal selvfølgelig erstattes med nye, grønnere skibe. Derfor vil en del af de mange nye skibe være erstatninger og ikke øge kapaciteten. Men med den lave efterspørgsel, der er i øjeblikket, er jeg ikke i tvivl om, at der være en overkapacitet i de næste par år,” siger Mikkel Emil Jensen.

Opgørelsen fra Vesselsvalue viser, at der sidste år i alt blev solgt 348 skibe med en samlet tonnage på ca. 2,7 mio. LDT.

Efter at tankrederierne i 2021 skrottede tankskibe på livet løs, fordi 2021 var et indtjeningsmæssigt dårligt år, var billedet et helt andet i 2022. 

Her blev blot 145 tankskbe solgt til ophugning i forhold til 282 tankskibe i 2021, men afspejler formentlig at tankmarkedet har været flyvende med høje rater, indtjening og skibsværdier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også