Blue Water gav forkerte oplysninger om omstridt togfragt gennem Rusland

Esbjerg-speditøren har ikke genoptaget transporten i Rusland, som den eller oplyste i sidste uge. ”Det er mit ansvar,” siger kommunikationschef.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det vakte opsigt, da Blue Water Shipping i sidste uge kunne fortælle, at logistikselskabet igen sender fragt igennem Rusland efter at have taget en etisk beslutning om at lade være i kølvandet på invasionen af Ukraine.

Nu viser det sig imidlertid, at den skriftlige udtalelse, som Esbjerg-virksomheden sendte til ShippingWatch, var lodret forkert.

Selskabet har ikke genoptaget transporten på de russiske statsbaner. 

Af kommentaren fremgik det ellers, at Blue Water havde ændret kurs og nu hjalp sine kunder med ”at gennemføre transporterne i henhold til gældende sanktioner og restriktioner”.

Det blev efterfølgende gengivet i flere danske medier og var medvirkende til, at EU-politikere blandede sig i debatten.

Men der var altså tale om urigtige oplysninger, og det beklager speditøren.

”Dybest set bunder misforståelsen i, at jeg ikke har gjort mit arbejde godt nok. Det er mit ansvar alene. Hvorfor det endte sådan, skyldes nogle mellemregninger, som vi holder internt,” siger kommunikationschef Jan Hjortlund Hansen til ShippingWatch.

Han fortæller, at speditøren har undersøgt mulighederne for at genoptage fragten gennem Rusland, efter at angrebene på skibe i Det Røde Hav har ført til store forsinkelser på søfragt fra Kina til Europa.

Men selv om det ville få kundernes varer hurtigere frem, så blev konklusionen alligevel, at det etiske hensyn vejer tungest.

”Det er et dilemma, vi har været meget bevidste om, og som desværre også førte til intern forvirring. At vi så ovenikøbet fik fejlkommunikeret i offentligheden gør bare sagen ekstra ærgerlig. Men konklusionen er stadig, at ingen transporter blev godkendt, og at vores linje fra 2022 om ikke at benytte transit via Rusland står ved magt,” siger Jan Hjortlund Hansen.

Én container røg med i februar

For at få fuld klarhed over Blue Waters politik til den russiske togfragt, som flere politikere mener bør stoppes, har ShippingWatch sendt en række opfølgende spørgsmål, som selskabet har bedt om at besvare skriftligt.

Bare så det står helt klart, så har I ikke sendt varer gennem Rusland siden 2022?

”Vi har haft én uautoriseret transport af én enkelt container, der på grund af samme forvirring fejlagtigt blev sendt via transit i Rusland uden vores godkendelse. Containeren var booket og håndteret i Kina, og det drejer sig om industrigods afskibet fra Kina d. 8. februar. 

”Den sag blev der slået ned på, da den blev fanget i vores compliance proces, med henvisning til, at vi ikke bruger Rusland som transitland. Men derudover har Blue Water Shipping ikke autoriseret transporter gennem Rusland for vores kunder siden 2022.”

Når I så alligevel meldte det modsatte ud, så skyldes det, at du har misforstået noget, da du undersøgte vores henvendelse?

”Ja, jeg misforstod, hvor vi var i processen, og ansvaret for den fejlagtige kommunikation er mit. Det har medført intern og ekstern forvirring, og det er meget beklageligt.” 

Det handler ikke om, at I er blevet forskrækkede over den politiske reaktion efter den første artikel?

”Selvfølgelig har reaktionerne da gjort indtryk. Men beslutningen var den samme – den blev bare ikke kommunikeret korrekt, så nu må vi bruge nogle kræfter på at få fortalt omverdenen, at vi faktisk har valgt IKKE at genåbne Rusland som transitland, så længe der er krig. Derudover har reaktionerne mest bekræftet os i, at beslutningen er rigtig.”

Hvis vi eller andre journalister graver i det, så vil vi ikke finde nogle eksempler på, at I har hjulpet virksomheder med at sende varer gennem Rusland, siden I tog beslutningen i 2022?

”Vi har som nævnt haft én uautoriseret transport af en enkelt container, der ved en fejl blev sendt fra Kina via transit i Rusland uden vores godkendelse. Men nej, bortset fra dette ene uheldige tilfælde, har Blue Water Shipping ikke godkendt eller stået for transporter gennem Rusland.”

Hvad skal der til for, at I ændrer holdning?

”Det er en ledelsesmæssig beslutning, som afhænger af den geopolitiske situation. Men som udgangspunkt skal Ruslands krig mod Ukraine ophøre.”

Politikere melder sig på banen

En række danske speditører har fortalt til ShippingWatch, at de oplever en stor stigning i transporten gennem Rusland efter angrebene på handelsskibe i Det Røde Hav har skabt betydelige forsinkelser på søfragt.

Houthi-bevægelsen har siden november angrebet handelsskibe i farvandet ud for Yemen, som fører op til Suezkanalen. 

Det har tvunget skibene til at sejle syd om Afrika, hvilket lægger 10 til 14 dage ekstra på leveringstiden.

Det betyder samtidig, at togtransport fra Kina til Europa via jernbanerne i Rusland, som bliver drevet af det statsejede selskab Russian Railways, igen er blevet en attraktiv løsning for virksomheder.

Mange danske transportselskaber droppede at bruge de russiske statsbaner efter invasionen af Ukraine i februar 2022.

Det gælder bl.a. de store shippingkoncerner Mærsk og DSV, som i sidste uge bekræftede overfor ShippingWatch, at de ikke transporterer fragt gennem Rusland. Det samme gør sig gældende for Leman og Alpi.

Omvendt har det danske logistikselskab Scan Global Logistics holdt fast, da man ser transporten som samhandel med Kina til glæde for kunderne.

Efter den seneste dækning har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen og en række danske EU-parlamentarikere slået på tromme for, at EU begrænser mulighederne for transport gennem Rusland.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også