Mærsk køber 25 elektriske lastbiler til Tyskland

Volvo skal fra slutningen af 2023 levere e-trucks til det danske shipping- og logistikselskab. Opkøbet får millionstøtte fra Tyskland.
Foto: PR-foto
Foto: PR-foto

25 fuldt elektrisk drevne Volvo-lastbiler vil snart være en del af Mærsks landtransport i Tyskland. 

Dermed øger koncernen som flere andre logistikselskaber sin satsning på at elektrificere dele af fragten.

”I anerkendelse af det presserende behov for at adressere den miljømæssige påvirkning fra logistik tager vi et modigt skridt fremad med bestillingen af 25 avancerede e-lastbiler,” udtaler Jens-Ole Krenzien, chef i Mærsks nordeuropæiske forretning, i en pressemeddelelse.

Bestillingen sker som led i Mærsks ambition om at skære sin udledning ned til et netto nul i 2040 på tværs af alle forretningsområder og transportformer.

”Vi ser en stigende efterspørgsel fra vores kunder på renere dør til dør-transportløsninger med minimal udledning af drivhusgasser,” siger Jens-Ole Krenzien og tilføjer, at de elektriske køretøjer desuden er mindre støjforurenende. 

De første lastbiler ventes at blive leveret fra fjerde kvartal 2023, og de sidste kommer i første kvartal 2024.

Mærsks anskaffelse af elektriske lastbiler er støttet med 4,3 mio. euro fra Tysklands ministerium for digitalisering og transport. Det sker i kontekst af et støtteprogram for klimavenlige kommercielle køretøjer og infrastruktur. 

Hvor stor en del af det samlede projekt, der dermed er dækket af støtteprogrammet, fremgår ikke.

Det er ikke første gang, Mærsk køber e-trucks. I USA har Mærsk 126 af de elektriske Volvo-lastbiler på vej foruden 300 fra partneren Einride.

Der er også andre lignende projekter på vej i andre lande, fremgår det.

Flere af de andre store logistikselskaber som Dacher, DSV, DB Schenker og DFDS satser ligesom Mærsk stort på ellastbiler og har de seneste år lagt store ordrer på e-trucks.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også