Mærsk har landet flere forlig med kunder efter tab af 750 containere

Mærsk regner med at forlige de fleste af kravene fra kunderne inden for kort tid. De mange krav efter ulykken er samlet i én stor sag i USA.
Det er bl.a. et stort skofirma og en møbelproducent, som vil have erstatning efter tab af containere fra Mærsk-skib. | Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Det er bl.a. et stort skofirma og en møbelproducent, som vil have erstatning efter tab af containere fra Mærsk-skib. | Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er lykkedes Mærsk at blive enig med flere utilfredse kunder, som kom i klemme, da et af rederiets skibe tabte omkring 750 containere i Stillehavet.

Det danske shippingselskab blev ramt af en byge af krav efter uheldet i januar 2021, hvor Maersk Essen sejlede ind i et uvejr på vej fra Kina til USA.

Kravene er siden blevet samlet i én stor sag i USA – og nu melder Mærsk om fremgang i forhandlingerne med kunderne, der bl.a. tæller et skofirma, en møbelproducent og flere speditører.

”På grund af mængden af involverede krav er arbejdet skredet langsomt men støt frem,” skriver Mærsks amerikanske advokat i et brev til domstolen, som er dateret 5. maj 2023.

Retssagen samler mere end 30 krav fra kunder og deres forsikringsselskaber, der samlet løber op i flere millioner dollar.

Nogle er allerede forliget, mens der er fremskredne diskussioner om de resterende krav, oplyser Mærsks advokat.

”Målet er at have hovedparten af kravene forliget og lukket inden for de næste par uger,” lyder det i brevet til domstolen i New York.

Det er ikke kun Mærsk, som bliver sagsøgt. Flere af kravene retter sig også mod rederiet MSC, som Mærsk arbejder sammen med i alliancen 2M, hvor de to konkurrenter deler plads på hinandens skibe.

Blandt sagsøgerne finder man bl.a. skofirmaet Skechers, møbelproducenten Bob’s Discount Furniture og logistikselskaber som Flexport og J.B. Hunt, der havde booket søfragt på skibet på vegne af sine egne kunder.

Maersk Essen kan have lidt over 13.000 containere ombord, når det er fyldt.

Det sejler under dansk flag, men er ejet af det kinesiske selskab Jiamao International Ship Lease, som også bliver sagsøgt.

Fordi skibet er indregistreret i Danmark, har myndigheden Den Maritime Havarikommission lavet en detaljeret rapport om ulykken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også