”Jeg synes, det er beklageligt at være vidne til Mærsks lukning af Tradelens. Standardisering og automatisering af data vil være en fordel for hele industrien og i sidste ende for forbrugerne,” siger Timmi Gaye, der er driftschef for Flexports aktiviteter i Skandinavien fra virksomhedens kontor i København.
Han forudser, at standardiseringen af data i logistik kommer til at vare længere uden Tradelens, men at Flexport vil gøre sit til, at det kommer til at ske.
”Det kommer måske til at tage lidt længere tid nu, men vi er ivrige efter at give vores bidrag til standardiseringen af fragtdata og griber muligheden for at spille en stor rolle i den udvikling,” siger Timmi Gaye.
Mærsk meddelte i november 2022, at koncernen ville afvikle sin store satsning Tradelens, som blev annonceret tilbage i 2018 med det mål at digitalisere transportindustrien ved hjælp af blockchain-teknologi.
Platformen led under manglende opbakning fra industrien, fordi konkurrenterne var tilbageholdende med at tilslutte sig.
Det fik undervejs Mærsk og partneren IBM til at ændre ejerstrukturen til et mere løst partnerskab for at undgå tvivl om selskabets uafhængighed, så man nemmere kunne overtale konkurrenter til at hoppe med ombord.
Men i november sidste år kastede Mærsk håndklædet i ringen og opgav prestigeprojektet.
Bruger stadig fax og telefon
Logistiksektoren er så fragmenteret, at de største virksomheder kun har et par procent af markedet.
Håndteringen af data er lige så forskelligartet ifølge Konstantina Georgaki, der er senior director, chief of staff and business operations i Flexport.
”Logistik er en meget traditionel industri. Mange data er stadig i faxmaskiner, telefonopkald eller email,” siger hun.
”Selv email er stadig ustrukturerede data set med teknologiøjne. Man er stadig nødt til at skabe en analogi for disse data. Man er nødt til at trække dem ud på en eller anden måde og indsætte dem i definerede kolonner, så man ved, hvad de betyder, og så er man i stand til at behandle dem effektivt,” uddyber Konstantina Georgaki.
Det er Flexports vision, at virksomhedens platform i fremtiden skal kunne levere så fuldstændig information om kundernes forsendelser, at de ikke behøver søge information andre steder.
”Vi vil gerne skabe det, vi kalder et tyngdepunkt, hvor kunderne kan booke, følge og levere alle deres fragtforsendelser,” siger Konstantina Georgaki.
”Det er visionen, men det er ikke alle data, som allerede vises. Det arbejder vi dagligt på, så vi kan træffe bedre beslutninger for vores kunder,” siger hun.
Flexport samler så mange data fra kunder og fragtselskaber som muligt til sin digitale platform. Typisk må Flexports IT-folk selv gøre arbejdet med at standardisere data, så kunderne kan se dem på deres computer.
Via platformen kan Flexports kunder bede om et tilbud fra blandt andre containerrederierne, de kan se oplysninger om deres bookinger og følge, om deres forsendelser for eksempel er gennem tolden, og hvor langt de er nået.
Digitalisering i tre lag
Ifølge Konstantina Georgaki sker digitaliseringen i tre ”lag”.
Først indsamler Flexport alle de data, virksomheden kan få fra kunder, fragtselskaber, myndigheder osv.
Næste lag består i at standardisere data, så de kan bruges og vises på Flexports platform.
Sidste lag går ud på at analysere data for at se mønstre og gentagelser i varestrømmene.
”Ud fra vores data kan man måske for eksempel se, at nogle sejladser typisk bliver forsinket i et område, eller at et bestemt rederi har tendens til at aflyse sejladser på et bestemt marked. Så kan man forsende godset bedre for kunderne, så de ikke oplever forsinkelser,” siger Konstantina Georgaki.
Hun understreger dog, at data ofte kommer fra mange forskellige kilder i forskellige formater og definitioner. Det er derfor op til Flexport at gøre data sammenlignelige og analysere dem for at skabe ny viden, som kunderne kan bruge.
Standardisering tager tid
Den amerikanske logistikvirksomhed har som mål at gøre sin platform til digitalt knudepunkt for global logistik i 2026.
Derefter venter den del af opgaven, som Flexport gerne havde set, at Tradelens tog hul på, nemlig standardiseringen af handelsdokumenter, der varierer fra virksomhed til virksomhed og fra land til land.
Hvornår og hvordan det kan ske, tør Konstantina Georgaki ikke sige.
”Standardisering af data tager lang tid. Det er svært, fordi industrien er så fragmenteret. Hvis der var en stor spiller i industrien - meget større end alle andre, så ville de sige: ”Her er standarderne, og alle skal følge dem”,” siger hun
I kraft af Flexports mål om at blive en global krumtap for logistik, forventer Konstantina Georgaki, at virksomheden vil forsøge at spille en rolle.
”Som platform ønsker vi at gøre global handel let for alle og for at gøre det, er man også nødt til at hjælpe til med at digitalisere og standardisere data. Vi vil fortsætte med at arbejde os gennem den opgave,” siger hun.