En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
29.11.2022kl. 17.41

Maersk dropper prestigeprojektet Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
af marketwire

A.P. Møller-Maersk dropper at videreudvikle den digitale platform Tradelens, der er blevet til i et samarbejde med IBM.

Platformen skal lukke ved udgangen af første kvartal næste år på grund af manglende opbakning.

Det fremgår af en meddelelse fra Maersk.

”Tradelens blev stiftet med en vision om at tage et stort skridt i digitaliseringen af den globale forsyningskæde og som en åben og neutral industriplatform. Desværre er det sådan, at selvom vi succesfuldt har udviklet en brugbar platform, så er behovet for et fuldt globalt industrisamarbejde desværre ikke blevet opnået,” siger Rotem Hershko, chef for business platforms hos A.P. Møller-Maersk, i meddelelsen.

”Som et resultat af det har Tradelens ikke opnået det kommercielle ansvar, der er nødvendigt for at fortsætte arbejdet og opnå de finansielle forventninger til selskabet som en selvstændig forretning,” lyder det videre.

Platformen blev første gang annonceret tilbage i 2018 og opstod som et samarbejde mellem it-giganten IBM og GTD Solutions, der er en division under Maersk.

Maersk vil dog fortsat arbejde for at digitalisere de globale forsyningskæder gennem andre løsninger, skriver selskabet i meddelelsen.

Flere udfordringer undervejs

Tradelens-platformen har løbende været udfordret af manglende opbakning fra industrien, fordi konkurrenterne var tilbageholdende med at tilslutte sig.

Bekymringen var, at Maersk ejede hovedparten af selskabet, og det skabte usikkerhed om neutraliteten og åbenheden.

Det fik undervejs Maersk og IBM til at ændre ejerstrukturen til et mere løst partnerskab for at undgå tvivl om selskabets uafhængighed, og så man lettere kunne få konkurrenter til at hoppe med ombord.

Sideløbende fik Tradelens desuden konkurrence af platformen GSBN, som tyske Hapag-Lloyd og kinesiske Cosco stod bag.

Maersks digitale revolution kører i slæbegear: ”Ingen taler om blockchain længere”

Ny rapport: Maersk-praksis skader speditører, afskibere og forbrugere

Relaterede artikler:

  • Foto: PR / Tradelens

    Maersks digitale revolution kører i slæbegear: "Ingen taler om blockchain længere"

    For abonnenter

  • Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix

    Ny rapport: Maersk-praksis skader speditører, afskibere og forbrugere

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Læs også

Topcheferne Vincent Clerc (tv.) i Maersk og Søren Toft i MSC satser benhårdt på forskellige strategier. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

Efter et historisk stort overskud i 2022 kan Maersk blive ramt af en ny virkelighed i år, hvor selskabet kan blive presset ud i en priskrig udløst af Maersks snart tidligere alliance-partner MSC, forudser analysehus.

For abonnenter

Krisen på fragtmarkedet styrker DSV's position i forhold til rederierne: ”I og med at vi er en af de store aftagere af søfragt, har vi også et samarbejde med rederierne, som er strategisk og forankret i direktionen,” siger DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos

DSV-kunder kom i klemme, da rederierne egenrådigt kunne fordele den knappe plads på skibene under coronapandemien. Nu er kortene fordelt anderledes.

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.

For abonnenter

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Analyst

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge