Sidste uges bedste nyheder på ShippingWatch
![Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14516428.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20211005-184433-7-1920x1077we.jpg)
Kritik af CII
Om kun godt et par måneder træder de nye klimaregler, CII, i kraft, men kritikken af reglerne er hård, og Hapag-Lloyd opfordrer til, at regler bliver ændret, da de ikke giver mening, som de er nu. Shippingprofessor Roar Ådland betegner reglerne som ”irrelevante.”
![Foto: PR / Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/MPHDldTMJ-b6lTgcluKoMJC6GNue6LYHamsIHFusTEs/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14514375.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n9rm7eigna1aulwyp0i.jpg)
Hapag-Lloyd vil have ændret CII-reglerne fordi de ”ikke giver mening”
Shippingprofessor om CII: ”Det er et irrelevant stykke regulering”
Seaspan vil have kritisk CII-klausul på plads - ”det begynder virkelig at haste”
Rederierne må betale mere i løn
Shippingindustriren må kæmpe med alle mulige midler i for at få fingre i de nye, attraktive medarbejdere. Ifølge topchef Mark Charman fra rekrutteringsselskabet Faststream er der ingen vej uden om at fylde lønningsposen mere op.
Containerkæmper må spille på fleksibiliteten for at få fingrene i de rette medarbejdere
Drænet kandidat-pool presser rederierne til at skrue lønnen i vejret
![Foto: Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/Am7AlSl6P-VxW9z5xsmPTOoBDxQl6MhcztJcr7LAKuk/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14512955.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n9dmu00bio1l8ha36sz.jpg)
Udviklingen for containermarkedet og de for ikke så lang tid siden høje rater går kun en vej, nemlig nedad, og rederierne svarer igen ved at trække skibe ud af markedet.
Containervolumener falder i Los Angeles havn
Kapaciteten dykker på Stillehavet ”uden ende i sigte”
Container-rederierne kan stadig lande på benene selvom raterne styrtdykker
Har MSC brug for Maersk?
Hvad skal MSC med Maersk, hvis det italiensk-ejede rederi bliver så stort gennem sit aktuelle nybygningsprogram, at det ikke har brug for en alliancepartner? Det er spørgsmålet på den ene side, på den anden siden meder de lokale schweiziske medier, at Aponte-familien, der ejer MSC, med en formue på 100 mia. dollar, er Schweiz’ rigeste familie.
![Foto: MSC - PR](https://photos.watchmedier.dk/Gs1H72mcSpN29NaPxhNGHzLNOy2BTw6QmQTfiM2bgvE/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14515731.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n9uquk1stx6vpl24gf.jpg)
Er MSC ved at vokse sig for stor til 2M-alliancen med Maersk?
MSC overvejer investering i togoperatør
Medier: Aponte-familien er nu Schweiz’ rigeste med en formue på 100 mia dollar
Samtidig med at korneksporten i oktober nærmer sig sidste års niveau, nærmere afslutningen sig også på den aftale, der har sikret en sikker korridor ud af Ukraine.
![Foto: MEHMET CALISKAN/REUTERS / X04589](https://photos.watchmedier.dk/HzioSTOyYZMC5TJhohcryYJdhp69oDlQQmh-hvjQCwI/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14515809.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n9uwprzwd01dn1bb1t.jpg)
Ukrainsk korneksport nærmer sig niveau som før krigen
FN-rapport anbefaler en fortsættelse af aftale om korneksport fra Ukrainske havne
Norske Knutsen har landet finansiering til nybygnings-program på 60 mia kroner
LNG-skibe ligger i kø ud for Spanien