Sidste uges bedste nyheder på ShippingWatch

Hård kritik af CII-indekset, som træder i kraft fra årsskiftet. Rederiene må være fleksible og betale mere i løn. Og måske er MSC ved at vokse sig for stor til Maersk?
Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix

Kritik af CII

Om kun godt et par måneder træder de nye klimaregler, CII, i kraft, men kritikken af reglerne er hård, og Hapag-Lloyd opfordrer til, at regler bliver ændret, da de ikke giver mening, som de er nu. Shippingprofessor Roar Ådland betegner reglerne som ”irrelevante.”

Foto: PR / Hapag-Lloyd
Foto: PR / Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd vil have ændret CII-reglerne fordi de ”ikke giver mening”

Shippingprofessor om CII: ”Det er et irrelevant stykke regulering”

Seaspan vil have kritisk CII-klausul på plads - ”det begynder virkelig at haste”

Rederierne må betale mere i løn

Shippingindustriren må kæmpe med alle mulige midler i for at få fingre i de nye, attraktive medarbejdere. Ifølge topchef Mark Charman fra rekrutteringsselskabet Faststream er der ingen vej uden om at fylde lønningsposen mere op.

Containerkæmper må spille på fleksibiliteten for at få fingrene i de rette medarbejdere

Drænet kandidat-pool presser rederierne til at skrue lønnen i vejret


Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

Udviklingen for containermarkedet og de for ikke så lang tid siden høje rater går kun en vej, nemlig nedad, og rederierne svarer igen ved at trække skibe ud af markedet.

Containervolumener falder i Los Angeles havn

Kapaciteten dykker på Stillehavet ”uden ende i sigte”

Container-rederierne kan stadig lande på benene selvom raterne styrtdykker


Har MSC brug for Maersk?

Hvad skal MSC med Maersk, hvis det italiensk-ejede rederi bliver så stort gennem sit aktuelle nybygningsprogram, at det ikke har brug for en alliancepartner? Det er spørgsmålet på den ene side, på den anden siden meder de lokale schweiziske medier, at Aponte-familien, der ejer MSC, med en formue på 100 mia. dollar, er Schweiz’ rigeste familie.


Foto: MSC - PR
Foto: MSC - PR

Er MSC ved at vokse sig for stor til 2M-alliancen med Maersk?

MSC overvejer investering i togoperatør

Medier: Aponte-familien er nu Schweiz’ rigeste med en formue på 100 mia dollar


Samtidig med at korneksporten i oktober nærmer sig sidste års niveau, nærmere afslutningen sig også på den aftale, der har sikret en sikker korridor ud af Ukraine.

Foto: MEHMET CALISKAN/REUTERS / X04589
Foto: MEHMET CALISKAN/REUTERS / X04589

Ukrainsk korneksport nærmer sig niveau som før krigen

FN-rapport anbefaler en fortsættelse af aftale om korneksport fra Ukrainske havne


Norske Knutsen har landet finansiering til nybygnings-program på 60 mia kroner

LNG-skibe ligger i kø ud for Spanien





Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også