DSV tager klimamål under lup efter stort opkøb: Skal lanceres i år

DSV er i gang med at se på sine klimamål, der oprindeligt blev lanceret i 2020. Nye mål skal være på plads i løbet af i år.
Foto: DSV
Foto: DSV
AF MARKETWIRE

Den danske transportgigant DSV er i gang med at se på sine klimamål, der oprindeligt blev lanceret i 2020, og de nye skal være på plads i løbet af i år.

Klimamålene er blevet taget under eftersyn, efter at DSV sidste år annoncerede købet af Global Integrated Logistics, som selskabet også skal tage højde for i klimaregnskabet.

”Når du køber en virksomhed af den størrelse, som vi har, så arver du fra dag ét en stor mængde CO2, som du skal kunne gøre noget ved,” siger Martin Andresen, der er chef for samfundsansvar hos DSV, til MarketWire.

”Der kigger vi også på, om vi skal være på vejen for CO2-neutralitet, men jeg kan ikke sige, at det er det, vi gør. Vi vil gerne være ambitiøse,” siger han og tilføjer, at det også skal afstemmes med ledelsen.

Kan være bagud på point efter køb

DSV har aktuelt en målsætning om at reducere sin egen udledning med 40 pct. i 2030, mens udledning fra underleverandører skal reduceres med 30 pct. set i forhold til 2019-niveauet.

Målene er lagt ind under Science Based Targets, der er et forskningsbaseret initiativ i FN-regi, som læner sig op ad målene i Paris-aftalen. Og som DSV arvede tilknytningen til, da de overtog et andet stort selskab - Panalpina - i 2019.

Det er under det initiativ, at DSV nu genovervejer målsætningerne. Ifølge Martin Andreasen er der en erkendelse af, at man kan være ”så langt bagud på point” efter et opkøb, at det giver mening med en genberegning og nye mål.

”Det er ikke drevet af, at vi ikke synes, vi kunne regne med de gamle målsætninger, men at vi laver et stort opkøb. Her genovervejer vi, fordi tingene går så stærkt, som de gør, og det er bare på de få år, siden vi kom med det sidst. Det har ikke stået stille - selv med coronapandemien og situationen i Ukraine,” siger han.

Han mener heller ikke, at det er urealistisk, at der kan skrues mere på målene.

Skal man gå helt i nul, ligger det dog et stykke ude i fremtiden, og det vil gå hurtigere, jo længere tid, der går, fordi omstillingen kan accelerere, når de rette teknologier og muligheder for at skalere op er på plads.

”Der skal være noget teknologi til stede for at nå det. Når man driver en virksomhed som vores, så er det at have mål også med til at drive og hæve ambitionerne, men der skal også være noget, der kan få os derhen. For hver dag der går, bliver mulighederne større,” siger han.

Klima er røget ned ad listen

Over de seneste to år har coronapandemien stort set ryddet fladen som topprioritet på dagsordenen, og i år er krigen i Ukraine kommet til. Det betyder, at klima-spørgsmålet kan være rykket et par pladser ned på prioritetslisten hos topledelser, men Martin Andreasen vurderer, at den stadig rangerer højt.

”Jeg synes ikke, jeg har fået mindre at lave på den agenda, og jeg synes stadig, at det ligger højt på radaren. Men det er klart, at når der sker det, som vi ser i Ukraine, så er der nogle mennesker og noget risikostyring i forskellige virksomheder, der skal tages højde for. Når situationen forhåbentlig bliver bedre, så håber vi, at det fokus kommer tilbage. Det er ikke væk, men det er røget lidt ned ad listen måske,” siger han.

Selv om emnet prioriteres højt, er det dog fortsat et mindretal af kunderne, der specifikt bestiller grønne løsninger hos DSV, lyder det fra Martin Andreasen.

DSV og Maersk vejer tungt i klimaregnskabet hos ATP

DSV’s grønne løsninger skal tackle ”relativ voldsom CO2-udledning”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også