ShippingWatch

DSV og Maersk vejer tungt i klimaregnskabet hos ATP

Maersk står for knap halvdelen af CO2-udslippet i ATP’s danske aktiebeholdning, og pensionsselskabet kunne nemt sænke sit klimaaftryk ved at sælge ud af aktier i såvel det danske rederi som DSV. Sådan lød det på generalforsamlinger, hvor ATP dog gav opbakning til selskabernes klimaplaner.

Claus Berner Møller og Claus Wiinblad, henholdsvis underdirektør og direktør for danske aktier hos ATP, kom ind på DSV og Maersks klimaaftryk på selskabernes generalforsamlinger i sidste uge. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Hvis Danmarks største pensionsselskab ATP fra den ene dag til den anden skulle skrue ned for klimaaftrykket i sin aktiebeholdning, ville Maersk og DSV være et oplagt sted at starte.

Sådan lød bemærkningerne til to af Danmarks største virksomheder fra ATP på de generalforsamlinger, der fandt sted i sidste uge.

Når det kommer til A.P. Møller-Maersk er selskabets klimaaftryk så stort, at det udgør ”knap halvdelen” af CO2-udslippet i ATP’s danske aktiebeholdning, forklarede Claus Wiinblad, direktør for danske aktier i ATP, tirsdag i sidste uge.

Vi kunne uden problemer få en rigtig fin reduktion i CO2 udledningen i vores danske aktie portefølje ved at sælge nogle af vores Maersk[-aktier].

Claus Wiinblad, direktør for danske aktier, ATP

”Den indsats Mærsk gør for at reducere CO2- udledningen er derfor helt afgørende. Vi kunne uden problemer få en rigtig fin reduktion i CO2 udledningen i vores danske aktie portefølje ved at sælge nogle af vores Maersk[-aktier],” lød det fra Wiinblad, der dog hurtigt slog fast:

”Det ønsker vi ikke.”

Har fremrykket klimamål

Maersk har netop fremrykket sine klimamål og sigter nu efter at blive klimaneutral i 2040 frem for 2050. Desuden har rederiet en serie nye skibe på vej, der efter planen skal sejle på metanol fremfor bunkerolie.

Senest har Maersk udmeldt partnerskaber med en række virksomheder, heriblandt Ørsted, om forsyningen af det alternative brændstof.

I sit indlæg slog ATP’s direktør for danske aktier fast, at man hellere vil støtte op om Maersks klimaindsats frem for at sælge aktier. Og investoren medgav, at det kommer til at kræve store summer at føre planerne ud i livet.

”Vi vil meget hellere bakke op om Maersks intentioner og ambitioner for den grønne omstilling, også selvom det i en periode kræver et højere investeringsniveau. For en virksomhed som Maersk har det også potentiale til på lang sigt at blive en god finansiel investering,” sagde Claus Wiinblad i indlægget, der kan læses i sin fulde længde her.

Over for ShippingWatch uddyber Claus Wiinblad, at ”vi går på talerstolen med denne agenda for at være tydelige omkring ATP’s positive indstilling til prioritering af investeringer i grøn omstilling.”

”Det er i højeste grad et udtryk for vores opbakning til selskabernes klimaambitioner.”

ATP vil følge DSV’s udledning tæt, da det har stor indvirkning på ATP’s samlede CO2-udledning i den danske aktieportefølje.

Claus Berner Møller, underdirektør for danske aktier, ATP

ATPs ejerandele i Maersk og DSV er på 1,0 pct. og 0,9 pct., oplyser pensionsselskabet.

ShippingWatch har bedt Maersk om en kommentar til indlægget fra ATP. Selskabet henviser dog til svaret fra nu tidligere formand Jim Hagemann Snabe på generalfosamlingen, hvor han sagde ”tak” for ATP’s opbakning til klimaindsatsen.

”Det er klart, at det koster penge at investere, og vi tror også, at der er en forretningsfordel på lang sigt, men det er vigtigt for os, at vores investorer også tror på, at det er den rigtige vej at gå,” sagde Snabe.

Flere spørgsmål til DSV

På DSV’s generalforsamling torsdag i sidste uge havde ATP’s underdirektør for danske aktier Claus Berner Møller flere spørgsmål til selskabets klimaplaner.

”I fremhæver selv, at den teknologiske udvikling samt reguleringer er afgørende for den grønne omstilling. Men hvor meget kan I selv gøre for at skubbe på denne omstilling? Og hvordan vil I undervejs sikre, at I er på rette vej til at leve op til jeres 2030-målsætning for CO2-reduktion,” spurgte ATP-chefen på generalforsamlingen.

DSV henviser ligesom Maersk til selskabets svar til ATP på generalforsamlingen.

Her lød det, at DSV skal ”arbejde tæt sammen med vores kunder og leverandører. Og i nogle sammenhænge også på tværs af vores industri.”

”Vores Green Logistics program er et godt eksempel på, hvad vi gør for at hjælpe vores kunder med at måle og reducere udledning fra deres forsyningskæde – og dermed fra vores scope 3. Herudover indgår vi i flere forskellige samarbejder, f.eks. Green Fuels for Denmark som går ud på at skabe en produktion af grøn brint,” lød det i svaret.

DSV har bl.a. sat sig som mål at sænke klimaaftrykket fra sine leverandører (såkaldt scope 3-emissioner) med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2019. Og selskabets mål mødte opbakning fra ATP.

”Målene blev sat tilpas ambitiøse og de første tiltag er gjort,” sagde Claus Berner Møller og fortsatte:

”ATP vil følge DSV’s udledning tæt, da det har stor indvirkning på ATP’s samlede CO2-udledning i den danske aktieportefølje. Den indsats DSV gør for at reducere CO2-udledningen har derfor stor betydning for ATP.”

DSV’s grønne løsninger skal tackle ”relativ voldsom CO2-udledning”

Pensionskasses klima-investeringer kører uden om Maersk, DSV og Deutsche Post

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Både tørlast- og containerrater falder markant. Norsk lovforslag kan være i strid med EØS-aftale. USA vil indføre store bøder i krænkelsessager på skibe. Og DFDS vinder på produktionsboom i Tyrkiet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs