ShippingWatch

Flaskehalse påvirkede fragtmængder hos DFDS i oktober

DFDS' fragtmængder faldt med 7,6 pct. i oktober sammenlignet med samme måned sidste år.

Foto: DFDS

Fragtmængderne hos rederiet DFDS faldt i oktober med 7,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. Det skyldes primært lavere mængder på britiske ruter sammenlignet med sidste år, da lageropbygning i Storbritannien forud for Brexit begyndte at øge mængderne i oktober 2020.

"Dertil kommer en opbremsning i britiske mængder som følge af de aktuelle flaskehalse i forsyningskæder, idet nogle importører og eksportører midlertidigt begrænsede mængder i løbet af måneden for at undgå yderligere belastning af forsyningskæder," skriver DFDS i sin månedlige mængderapport torsdag.

Mængderne for forretningsenhederne Channel og North Sea var derfor lavere i oktober end i 2020. Forretningsenheden Mediterranean fortsatte derimod med at transportere mængder over 2020-niveau, mens Baltic Seas mængder var lavere end i 2020, idet kapaciteten på én rute blev reduceret fra to færger i 2020 til én færge i oktober 2021.

"Mængderne for Mediterranean og Baltic Sea var i oktober 2021 højere end i 2019, mens flaskehalse i forsyningskæder knyttet til Storbritannien medførte lavere mængder i Channel og North Sea sammenlignet med 2019," skriver DFDS.

På passagerfærgerne var der i oktober stor fremgang i forhold til sidste år. Det samlede antal passagerer var i oktober således 89,6 pct. højere end i 2020.

"Stigningen var størst mellem Norge og Danmark, hvor rejserestriktioner i vid udstrækning var afviklet i oktober. Antallet af passagerer på britiske ruter er ligeledes stigende, men i et lavere tempo, eftersom rejserestriktioner stadig er gældende for rejser på disse ruter," skriver DFDS.

DFDS sælger færge til sin nye rival på Den Engelske Kanal

Redere efterspørger flere hænder til at realisere grøn omstilling

DFDS fik flere passagerer i september – fragtmængder faldt 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs