Scan Global holder døren åben for notering i Danmark

En notering i Danmark er en af flere muligheder for danske Scan Global Logistics, som er i færd med at vokse forretning sammen med sine ejere i en amerikansk kapitalfond.
Foto: Kollage/Scan Global Logistics
Foto: Kollage/Scan Global Logistics

Scan Global Logistics ser en børsnotering i Danmark som en af flere muligheder, der kan komme i spil inden for de næste par år.

Både for at sikre kapital til at forfølge planen om at vokse forretningen, men også som led i en exitstrategi, når ejerne i den amerikanske kapitalfond AEA Investors en dag skal videre.

Det fortæller selskabets topchef Allan Melgaard og bestyrelsesformand Henrik von Sydow i et fælles interview med ShippingWatch i hovedkvarteret i Kastrup ved København.

"Det kunne sagtens være et mål på sigt at lave en fuld børsintroduktion. Det kunne godt være en måde at vækste på. Der er jo også andre selskaber i vores branche i Skandinavien, som enten er børsnoterede eller tæt på det," siger CEO Allan Melgaard.

Er det også blevet drøftet på bestyrelsesniveau?

"Alle kapitalfonde skal jo også ud igen før eller siden. Der er en børsnotering jo en måde, som man kan bruge," siger formand Henrik von Sydow til ShippingWatch.

Selv om der fortsat er tale om en teoretisk mulighed, så er begge enige om, at København er det rigtige sted, hvis det på et tidspunkt skulle blive besluttet at tage selskabet på børsen. Det skyldes til dels, at det her rødderne ligger, men også at der flere lignende selskaber.

"Min personlige holdning er, at vi generelt er ret dygtige til logistik i Danmark. Vi har Maersk, DSV og en masse rederier, som har skabt en stolt tradition. Derfor vil det give mest mening for os at notere i Danmark, hvor vi også har hovedkvarter," siger Allan Melgaard.

Skal tjene flere penge

En børsnotering er dog ikke noget, som endnu fylder i den daglige drift af Scan Global Logistics. I stedet bliver der fokuseret på at forfølge den vækstplan, som er lagt sammen med ejerne.

AEA Investors købte det danske selskab i 2016 fra kapitalfonden BWB Partners. Siden 2017 har Allan Melgaard siddet i chefstolen med den bundne opgaven at sætte fart under væksten.

"Vi er slet ikke, hvor vi skal være endnu. Vi kan se, at nogen af vores konkurrenter kan ramme både 6 og 7 pct. på ebitda, så vi har sat sigtekornet efter at blive bedre til både at hæve omsætningen og tjene penge," siger han til ShippingWatch.

Det skal bl.a. ske organisk ved at styrke forretningens to ben.

Det ene er kontrakter med organisationer som FN og ngo'er som Red Barnet og Læger Uden Grænser, hvor Scan Global Logistics i årtier har hjulpet med de logistiske opgaver forbundet med nødhjælp. Her er der netop blevet sikret to store kontrakter med FN.

Det andet er den kommercielle del, hvor selskabet for nyligt har landet en aftale med stor, unavngiven producent af vindmøller.

Vil gerne købe op

Det er desuden en del af planen af vokse via opkøb. Og her der rigeligt med emner at tage af.

Logistikbranchen er fortsat voldsomt fragmenteret, selv om der på det seneste har været en bevægelse mod mere konsolidering med DSV's køb af Panalpina som det bedste eksempel.

Fragmenteringen er illustreret ved, at den største aktør, tyske DHL, ikke er i nærheden af at sidde på 10 pct. af den samlede omsætning på verdensmarkedet, som ligger mellem 500 og 600 mia. dollars.

Scan Global Logistics har selv været aktive med fire opkøb i 2018, hvor selskaber i Tyskland, Canada, Afrika og Australien er blevet overtaget. Derfor ser man også mest sig selv som en køber.

"Vi har et ønske om at vækste vores virksomhed, men jeg er heller ikke mere naiv, end jeg ved, at alt er til salg, hvis prisen er rigtig. Så vi skal ikke foregøgle, at vi aldrig bliver købt. Men det er ikke planen," siger han.

"Alt er jo til salg. Det synes jeg netop, at handlen mellem DSV og Panalpina viser. Havde du sagt til mig for tre år siden, at DSV ville købe Panalpina, så havde jeg nok sagt, at det var lige i den festlige ende," lyder det fra topchefen.

Maersk er velkommen

Mens de større spillere i logistikbranchen spiller med musklerne, så har andre aktører også fået øje på sektoren.

Navnligt de store containerrederier Maersk og CMA CGM har begge erklæret, at de vil have en større bid af kagen af transporten på land. Indtil videre har det ført til, at Maersk har opprioriteret sit logistikselskab Damco, mens CMA CGM har opkøbt Ceva Logistics, som rykker til Marseille, hvor den franske ejer har også hjemme.

Det vækker dog ikke bekymring hos Scan Global Logistics.

Damco er blevet rykket ind under Maersk, som fremover vil satse mere på logistik. | Foto: Damco
Damco er blevet rykket ind under Maersk, som fremover vil satse mere på logistik. | Foto: Damco

"De skal være hjerteligt velkomne," siger bestyrelsesformand Henrik von Sydow, som selv har været CEO i Scan Global Logistics.

"Når det er sagt, så oplever jeg set udfra, at der to modsatrettede strategier blandt rederier. Maersk og CMA CGM siger, at de vil på land. Men du har også MSC, Hapag-Lloyd og ONE, som på ikke vil på land. De vil koncentrere sig om at være et rederi og blive så dygtige som muligt til det," siger han.

Allan Melgaard tror desuden, at rederierne får svært ved at sætte sig på en så stor del af markedet, at det kan mærkes på speditørernes forretning. Som kunde hos rederierne mener han desuden, at der er plads til forbedring.

"De må meget gerne komme ind på vores boldbane, men vi kunne også godt tænkes os, at de blev lidt bedre til at drive deres kerneforretning. Selv om det er blevet lidt bedre, så er der stadig ting, de kan forbedre," siger han til ShippingWatch.

Så store beløb forventes DSV at få ud af Panalpina

CMA CGM's ekspansion presser gælden markant op i 2019

Maersk lader de andre logistikselskaber købe stort op

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også