Scan Global Logistics fortsætter i vækstsporet

Det går derudaf for både omsætning og resultat for det danske Scan Global Logistics, der forwarder fragt til havs og i luften. "Man skal vide, hvad man laver," siger bestyrelsesformand Henrik von Sydow til ShippingWatch.
Foto: Damco
Foto: Damco

Scan Global Logistics (SGL), der efter en kort krise i 2011 kom på benene igen, har nu så meget fart på, at resultatet er tredoblet i forhold til sidste år på baggrund af en omsætning, der steg med seks procent, hvis man renser for valutaudsving.

Det fremgår af regnskabet for 2015, der netop er offentliggjort.

Her er omsætningen steget fra 2,87 milliarder kroner i 2014 til 3,2 milliarder kroner i 2015 og den øgede omsætning har ikke haft svært ved at komme ned på bundlinjen. Således kunne Scan Logistics Group notere en kraftig vækst i resultatet, der nåede 65,9 millioner kroner i 2015 mod 19,2 millioner kroner året forinden.

Opskriften på succes er siden virksomhedens krise i 2011, at man er blevet mere bevidst om, hvilken rolle man spiller på markedet. Har man bare styr på det, skal man nok tjene sine penge, siger bestyrelsesformand Henrik von Sydow i et interview med ShippingWatch.

"Opskriften er ikke fem hurtige bullet points. Den er snarere, at man skal være forsigtig og vide, hvad man laver med de små marginer i vores branche. Vi er blevet bedre til at vide, hvilke kunder vi har, hvad vi tilbyder og hvordan vi håndterer konkurrenterne. Det er ikke raketvidenskab, men det handler om, at alle ved i detaljen, hvad deres egen og virksomhedens rolle er," siger han.

En promille af det globale marked

Udgangspunktet er det nordiske marked, der danner grundlag for 80 procent af kundebasen, med danske og især svenske storkunder. Herefter rækker trådene ud i Kina, Japan, Vietnam og Thailand, hvor der ifølge Henrik von Sydow er store interesser fra nordeuropæiske aktører og god fremdrift i forretningen.

Fortsætter den udvikling, kan det næste skarpe hjørne, inden for markedsandele, blive rundet i løbet af 2016.

"Scan Global Logistics har en flot markedsandel i Norden, som er på vej til at blive 0,1 procent af det globale marked i løbet af i år. Vi har et enormt marked foran os, og der er intet, der forhindrer os i at vokse tre gange så meget som markedet inden for de næste ti år, med det vi har nu," siger han. Det er forudsat en årlig markedsvækst på tre til fire procent og en vækst for SGL på 10 til 15 procent årligt.

"Vores største udfordring bliver at skaffe kapital til væksten, men ellers er det os selv, der er begrænsningen," siger han og konkluderer, at hvis man vokser, er det fordi man gør noget, som kunderne kan lide. Derfor har selskabet ifølge ham også en høj retention rate, en stor andel af blivende kunder, som for de ti størstes vedkommende voksede hurtigere end markedet i 2015.

Markedslederen er, ifølge Henrik von Sydow, DHL, der kan bryste sig af en global markedsandel på syv procent. Derudover er der et mellemlag, hvor man blandt andet finder danske DSV og Kühne & Nagel, mens tusindvis af små selskaber, mindre end Scan Global Logistics, tilsammen sidder på cirka 65 procent af markedet.

Kuehne + Nagel ud af 2015 med rekordresultat 

Salgsrygter svirrer

Det har svirret med salgsrygter om virksomheden, hvis ejer er kapitalfonden BWB Partners, der har været med siden 2007.

I november sidste år afviste hovedaktionæren kapitalfonden BWB Partners, at man trods valget af et nyt finanshus som samarbejdspartner var på vej ud i et salg.

Det ser dog ud til at være blødt en smule op med den seneste udmelding fra kapitalfondens repræsentant i bestyrelsen, Esben Bay Jørgensen. I november var meddelelsen, at man "aldrig kommenterede på salgsrygter," mens det i den seneste udmelding lyder at,  "der er en udløbsdato for det nuværende ejerskab. Sådan er det nu engang, når hovedaktionæren er et private equity-selskab med en tidsbegrænset investeringshorisont. Hvornår der kommer til at ske noget, det kan vi ikke sige mere om i dag. Det afgørende er, at SGL fortsætter fremgangen og bliver ved med at udvikle og forbedre sig til gavn for kunder, samarbejdspartnere, medarbejdere og ejere," siger Partner Esben Bay Jørgensen i  BWB Partners.

Scan Global Logistics fik ny CEO per 1.februar 2016, hvor Jesper Nielsen, der tidligere har været ti år i DHL, tiltrådte posten som administrerende direktør.

(Rettelse: ShippingWatch skrev, at Scan Global Logistics fik ny CEO per 1. januar 2016. Der skulle have stået 1. februar. ShippingWatch beklager fejlen.)

Avis: Kapitalfond i nyt salgsforsøg af Scan Global Logistics 

Scan Global Logistics henter ny topchef i DHL 

Kuehne + Nagel ud af 2015 med rekordresultat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også