Russisk krise sendte Maersks Global Ports i stort minus

Devalueringen af den russiske rubel blev kostbart for Ruslands største havneselskab, som Maersk ejer godt 30 procent af. Netto tabte selskabet næsten 200 mio. USD i 2014, og faldet i fragtmængder er fortsat i indeværende år.

Svækkelsen af rublen sendte det børsnoterede russiske havneselskab Global Ports, som Maersk ejer godt 30 procent af, i voldsomt minus i 2014.

Stigningen i havneselskabets finansieringsomkostninger udgjorde netto 507,7 millioner USD på grund af den voldsomme devaluering af rublen svarende til et nettotab for ejerne af Global Ports på 193,1 millioner USD, forklarer selskabet i forbindelse med regnskabsmeddelelsen.

Maersk-ejede APM Terminals opkøbte godt 37 procent, i dag 31 procent, af Global Ports Investments i september 2012 for omkring fem milliarder kroner, men værdierne i det store russiske havneselskab er siden smuldret i takt med optrapningen af krisen mellem Rusland og Vesten.

Her er Global Ports tallene der bekymrer Maersk 

Global Ports Investments, der er børsnoteret i London og er Ruslands største havneoperatør af containere og olieprodukter, måtte i 2014 se sin aktiekurs dykke med hele 81 procent svarede til en reduktion i markedsværdien på ca. 776 millioner USD eller ca. 4,8 milliarder kr. målt i den aktuelle dollarkurs ved udgangen af året.

Bestyrelsesformand i Global Ports, Tiemen Meester, siger i forbindelse med regnskabet, at selskabet også er ramt af faldende fragtmængder ind i Rusland, og at denne udvikling er fortsat i de første måneder af 2015 med et fald på 23 procent i mængderne i januar og februar i forhold til samme periode sidste år.

En langtidsinvestering

APM Terminals investerede i sensommeren 2012 omkring 900 millioner USD i Global Ports, der dengang sikrede en andel på 37 procent af den russiske virksomhed. Selv om nogle mente, at prisen lå i den absolut øvre ende, har APM Terminals løbende holdt fast i, at der var tale om en stærk og langsigtet investering i Rusland som en af fremtidens største vækstøkonomier.

Moody's svinger kreditøksen mod vaklende Rusland 

Især i tiden efter opkøbet. Men den politiske krise i forholdet til Rusland, der især begyndte at slå igennem på landets økonomi i løbet af 4. kvartal 2014, har ændret forholdene radikalt.

"Det er jo en langtidsinvestering, så for os er det en mulighed for at få en platform i den del af verden til at udvikle forretningen og lave nye investeringer. Vi tror på, at Rusland i sig selv rummer enorme muligheder for vækst. Og der går ikke mange år, inden Rusland er Europas største forbrugermarked," sagde APM Terminals CEO Kim Fejfer til ShippingWatch i 2013.

Udover aftalen med APM Terminals var det Ruslands nye medlemskab af WTO, der fik Global Ports til at hive de optimistiske toner frem i september 2012, da aftalen blev indgået:

"Det langsigtede perspektiv for containermarkedet i Rusland efter WTO-optagelsen anses at være ekstremt lovende, og jeg tror, at Global Ports med en kombination af aktiver, der er investeret i de rigtige lokationer, har alle de nødvendige komponenter til maksimalt at kunne udnytte mulighederne for vækst, som markedet tilbyder. Herudover ser vi meget frem til at have APM Terminals som endnu en stor aktionær sammen med N-Trans. Med deres opbakning regner vi med at kunne videreudvikle og etablere mere kapacitet, samtidig med at der kommer flere containeraktiviteter i Rusland," lød kommentaren fra Nikita Mishin, formand for Global Ports.

Maersk risikerer russisk milliardnedskrivning  

Maersks russiske havneselskab i stort fald på børsen 

Overskud på 900 mio USD i APM Terminals 

Maersks russiske havne taber omsætning 

APM Terminals tuner investeringerne op 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også