Maersks russiske havne taber omsætning

Russiske Global Ports, som APM Terminals ejer cirka en tredjedel af, tabte både omsætning og overskud i løbet af årets første seks måneder.

APM Terminals russiske havneforretning Global Ports har tabt både omsætning og overskud i løbet af første halvår 2014, fremgår det af selskabets regnskab for de første seks måneder.

Investeringen i det store russiske havnenetværk for to år siden beløb sig til omkring fem milliarder danske kroner, og forventningerne til det nye forretningsben var store.

Halvårsregnskabet viser dog, at omsætningen er faldet med 14 millioner USD eller små fem procent til 287 millioner USD i første halvår i år. Driftsoverskuddet er også skrumpet ind, fra 144 millioner USD til 126 millioner USD.

Tallene bekræfter dermed, hvad ShippingWatch beskrev i starten af august, hvor Morgan Stanley foretog en kraftig nedjustering af Global Ports. Årsagen er lav vækst i Rusland, problemer i en af havnene og den eskalerende konflikt i Ukraine.

Her er Global Ports tallene der bekymrer Maersk 

Global Ports afholdte tidligere på sommeren en præsentation af udviklingen i selskabet de første fem måneder af 2014 for en række udenlandske og russiske investorer og børsmæglerselskaber, og her fremgik det, at en række ting ikke går, som ledelsen havde håbet på.

Olie og container går tilbage

Værst så det ud i olieterminalen Vopak EOS (VEOS) i Estland, som Global Ports ejer halvdelen af i et joint venture med Royal Vopak. Her er volumenerne faldet med 27 procent frem til og med maj sammenlignet med samme periode sidste år. Ifølge en analyse af Global Ports, som Morgan Stanley udarbejdede i juli efter præsentationen, var det på den ene side forventet, at olieterminalen havde udfordringer. Men som Morgan Stanley tilføjede:

"Størrelse på tilbagegangen (baseret på den seneste update) er væsentlig større, end vi kunne have regnet med."

Også i den vigtige containerhavn i Skt. Petersborg har udviklingen ifølge Morgan Stanley været skuffende:

"2014 bliver et svært år, idet volumenerne vil udvikle sig negativt pga. en lav markedsvækst og tab af markedsandele. Vi forvener en negativ vækst i Global Ports på to procent i 2014," fastslog Morgan Stanley.

I forbindelse med offentliggørelsen af det seneste halvårsregnskab nedtonede CEO i Maersk Group Nils Smedegaard konsekvenserne af Ruslands-konflikten i Maersk-selskaberne med det argument, at kun mellem 2-3 procent af forretningen vedrører Rusland.

Ukraine-krisen truer opsving

Morgan Stanley: Ukraine-krisen rammer Global Ports

Nye russiske sanktioner kan ramme rederier og havne

Smedegaard: Fremtiden fornuftig trods geopolitisk uro 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også