ShippingWatch

NGO: Regulering af Nordøstpassagen nødvendig

Flere og flere skibe benytter sig i dag af Nordøstpassagen, hvilket er med til at forværre nedsmeltningen af isen på den nordlige halvkugle. Regulering er nødvendig, mener NGO.

Mindre is betyder bedre adgang for skibsfarten på den nordlige halvkugle. Og aldrig før har så mange skibe benyttet sig af den arktiske genvej mellem Asien og Europa, når varer skal transporteres fra den ene verdensdel til den anden.

Ifølge NGO'en Transport & Environment er antallet af skibe på Nordøstpassagen i løbet af de sidste to år tidoblet, og i år gled 46 skibe med fragt på omkring 1,26 mio. tons gennem det normalt isede landskab i langt flere måneder, end det tidligere har kunnet lade sig gøre.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs