Sidste uges vigtigste historier: Usikkert Mærsk-løfte, Norden opruster og disciplin
Clerc vil ikke love at 25 pct. af Mærsks søfragt sejler grønt i 2030
Mærsks topchef Vincent Clerc vil ikke lægge hovedet på blokken og garantere, at Mærsk-koncernen, når sit eget klimamål om, at 25 pct. af søfragten i 2030 bliver sejlet med brug af grønne brændstoffer.
”Der er ikke nogen, der kan garantere noget som helst syv år frem,” siger Vincent Clerc, CEO i Mærsk på et pressemøde i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.
Mærsk er en af shippingindustriens mest klima-ambitiøse virksomheder og har opstillet skarpe mål op for at dekarbonisere forretningen, så shipping- og logistkoncernen senest i 2040 vil være netto nululedende af drivhusgasser.
Clerc vil ikke love at 25 pct. af Mærsks søfragt sejler grønt i 2030
Mærsk er ”forpligtet” til stor metanolaftale med SunGas
Grøn omstilling giver comeback for europæiske shipping-banker
Mærsk fik kun lille plus på milliardsalg af rederi
Mærsk fjerner kapacitet og har ligeså lav markedsandel som i 2016
Norden forbereder sig på optur i tørlastmarkedet helt fremme i 2025
I 2022 lavede Norden et meget succesfuldt væddemål på, at produkttankmarkedet ville blive løftet med høj efterspørgsel og stigende fragtpriser.
Det kom til at holde stik. Da Norden i 2022 rykkede en stor del af spotforretningen - eksponeringen - over i produkttank, landede det store tank- og tørlastrederi det største overskud i rederiets 152-årige historie.
Nu laver Norden og topchef Jan Rindbo et nyt bet. Norden forbereder sig på en optur i tørlastmarkedet helt fremme i 2025 og frem med bl.a. investeringer i 10 nye skibe - capesize og supramax - og leje af seks andre tørlastskibe af varierende størrelse.
”Nu rykker vi gradvis en smule tilbage til tørlast, men det er ikke i forhold til den nærmeste fremtid, men med en tidshorisont, der hedder 2025 og frem,” siger Jan Rindbo til ShippingWatch i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.
Norden forbereder sig på optur i tørlastmarkedet helt fremme i 2025
Nordens høje indtjening falder tilbage i forhold til boom-året
Norden har betalt Stadil-familien stort beløb for shipping-aktiviteter
Norden kalder Hafnia-model med grønne tankskibe ”interessant”
Stabile kunder og ”omkostnings-disciplin” sikrede plus hos Hapag-Lloyd
Kollapset på containermarkedet gav rederierne et iskoldt styrtebad i første halvår efter to år med rekordhøje rater, men Hapag-Lloyd har holdt forretningen i plus takket være stabile kunder og et skarpt øje på omkostningerne.
Det er ifølge rederiets topchef, Rolf Habben Jansen, forklaringen på, at Hapag-Lloyd trods et dramatisk fald i både omsætning og overskud kom ud af første halvår med et plus på 3,1 mia. dollar.
”Vi har en ret stabil kundeportefølje. Det er afgjort en hjælp, men vi har også god disciplin med omkostningerne, og vi har desuden stadig en god udnyttelse af vores skibe. Det er nok de vigtigste faktorer,” siger Rolf Habben Jansen efter offentliggørelsen af halvårsresultatet torsdag.
Stabile kunder og ”omkostnings-disciplin” sikrede plus hos Hapag-Lloyd
Hapag-Lloyds overskud falder til tre mia. dollar i første halvår
Hapag-Lloyd får DB Schenker som grøn kunde
Dyb krise i shipping gav startskuddet til maritimt IT-eventyr
Krisen i shipping så ud til at være uden ende, da Lucius Bunk i 2019 besluttede, at nok var nok. I næsten ti år havde han satset sin tid og sine sparepenge på specialrederiet Auerbach Schifffahrt, og markedet var stadig lige så udsigtsløst som i 2010, da han havde grundlagt det lille multipurpose-rederi.
Nu skulle der nogle mere lovende aktiviteter til.
”Det var gnisten til at starte interne innovationsmøder og tage på hyppige rejser til Berlin, som er center for tysk digital udvikling. Til slut fandt jeg frem til nogle partnere med substantiel tech-erfaring, der kunne komplementere mig,” siger Lucius Bunk i dag om sin entré i arenaen for IT-entreprenører.
Dyb krise i shipping gav startskuddet til maritimt IT-eventyr
Læs også...
MSC køber majoriteten af italiensk luftfragtsselskab
Monjasa sælger IT-virksomhed med 180 ansatte
Status ved halvåret: DSV trumfede konkurrenter på flere parametre
Med Ukraine som springbræt har shippingagent åbnet kontorer i Asien
Rederierne bygger færre skibe – men to segmenter afviger
Mærsk sætter tommelskruer på logistik-forretningen der har skuffet
Ny topchef til Svitzer i Australien
Hafnia bestiller sine første grønne tankskibe